woensdag, 28 augustus 2019

Mercedes-Benz GLE Coupé vult SUV-gamma aan

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Mercedes-Benz GLE Coupé vult SUV-gamma aan © Daimler
Het aantal modellen in het Mercedes-gamma is intussen niet meer te tellen, maar van de nieuwe GLE bestond nog geen coupé-afgeleide, dus die kon er nog wel bij. 


Momenteel alleen zescilinders

De nieuwe coupéversie van de GLE zal bij zijn lancering aangeboden worden met twee zes-in-lijn diesels, de 350 d met 272 pk en 600 Nm (197-211 g/km CO2) en de 400 d met 330 pk en 700 Nm (198-212 g/km CO2). Beide motoren voldoen reeds aan de Euro 6d-uitstootnormen. De versnellingsbak is altijd de 9G-TRONIC-automaat met variabele koppelverdeling over de assen (Torque on Demand). Net als bij de GLE SUV zal later ook een plug-inhybride variant volgen.

AMG is ook van de partij

Er zal bij de lancering ook één benzinemodel verkrijgbaar zijn. Dat is meteen een stevige variant, want het gaat om de Mercedes-AMG GLE Coupé 53 4MATIC+. Die heeft een zescilinder met dubbele drukvoeding en het EQ Boost-systeem dat met 48 V-technologie functioneert en levert niet minder dan 435 pk en 520 Nm met een tijdelijk beschikbare extra boost van 22 pk en 250 Nm. Deze versie stoot 212 g/km aan CO2 uit. De overbrenging is de negentraps SPEEDSHIFT TCT 9G AMG-automaat. De top van de AMG is elektronisch begrensd op 250 km/h en het sprintje naar de honderd verloopt in 5,3 seconden.

Evolutie in plaats van revolutie

De GLE Coupé werd 39 mm langer dan zijn voorganger (4.939 mm) en ook 7 mm breder (2.010 mm), terwijl de wielbasis met twee centimeter toenam maar toch nog zes centimeter korter blijft dan die van de “gewone” GLE.

De lijn van de GLE Coupé is ondanks een zowat identiek front 9% aerodynamischer dan die van de SUV, terwijl de pneumatische AIRMATIC-ophanging en de actieve rolstabilisatie E-ACTIVE BODY CONTROL (optioneel) voor extra comfort en dynamiek moeten zorgen. Op de AMG 53 monteert het merk de pneumatische RIDE CONTROL + AMG-pneumatische ophanging met elektromechanische ACTIVE RIDE CONTROL AMG rolstabilisatie en elektronisch gestuurde adaptieve schokdempers.

De wielen van de diesels zijn minimaal 19” groot, die van de AMG beginnen bij 20”. Beide modellen bieden als optie wielen tot 22” aan. 

In normale configuratie kan de koffer 655 liter bevatten, wat met de achterbank neergeklapt zelfs kan uitgebreid worden tot 1.790 liter, toch ook 70 liter meer dan bij zijn voorganger. De laaddrempel is wel hoger dan bij de gewone GLE, maar ligt toch zes centimeter lager dan bij de vorige GLE Coupé.

Natuurlijk neemt de nieuwe versie van de GLE Coupé ook Mercedes’ MBUX-infotainmentsysteem over, zoals ook de klassieke GLE dat reeds deed.

Hij zal net als de GLE en de CLS in Alabama gebouwd worden.

De nieuwe GLE Coupé zal voor het eerst aan het publiek getoond worden op het salon van Frankfurt volgende maand en zal bij de dealer staan in de lente van 2020.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy