Met 476.675 inschrijvingen van nieuwe personenwagens was 2023 het beste jaar sinds 2020, toen de coronacrisis voor een zware dip in de inschrijvingscijfers zorgde. Nu 2023 definitief achter ons ligt kan ook het eindklassement opgemaakt worden van de winnaars en de verliezers.
Met de 25.715 auto’s die in december 2023 voor het eerst werden ingeschreven erbij tikte 2023 af op in totaal 476.675 nieuwe personenwagens in België. Dat is 30,1 procent meer dan vorig jaar en het beste resultaat voor onze automarkt sinds de uitbraak van de COVID-19-pandemie in 2020 en ligt precies 6.056 eenheden onder het gemiddelde van de laatste tien jaar.
Inschrijvingen personenwagens |
|
Jaar |
Aantal |
2010 |
547.347 |
2011 |
572.211 |
2012 |
486.737 |
2013 |
486.065 |
2014 |
482.939 |
2015 |
501.066 |
2016 |
539.519 |
2017 |
546.558 |
2018 |
549.632 |
2019 |
550.003 |
2020 |
431.491 |
2021 |
383.123 |
2022 |
366.303 |
2023 |
476.675 |
Inschrijvingen jaar per jaar, bron Febiac
Resultaten december, bron Febiac
Opmerkelijk is dat ook dit jaar de bedrijfswagens het merendeel van de nieuwe inschrijvingen uitmaakten. In totaal waren auto’s van bedrijven en zelfstandigen in de voorbije twaalf maanden goed voor maar liefst 67 procent van de markt. Dat is twee derde van alle nieuwe auto’s en 41 procent meer dan in 2022. De groei bij de particulieren, die nog goed waren voor 33 procent van de markt, bedroeg 12 procent ten opzichte van 2022.
Ook de markt van de lichte bedrijfsvoertuigen deed het goed in 2023, met 67.547 stuks of een groei van 20,4 procent ten opzichte van 2022. Het uiteindelijke aantal ligt bovendien erg dicht bij het tienjarig gemiddelde van 68.483 stuks.
Resultaten 2023, bron Febiac
Ook in december was BMW het meest ingeschreven merk, voor VW, Audi en Mercedes. Een inhaalbeweging van VW, dat in december 45,22 procent meer auto’s wist in te schrijven dan in december 2022, volstond echter niet voor de eerste plaats in het jaarklassement.
Die ging namelijk op overtuigende wijze naar BMW, dat 50.579 auto’s kon leveren, daarmee nog 33,06 procent beter deed dan de 38.011 stuks van vorig jaar. Het marktaandeel van BMW over heel 2023 bedraagt zo 10,61 procent. Zowel in percentages als in absolute aantallen is het resultaat van de Duitse constructeur opmerkelijk. In geen enkel ander land ter wereld weet BMW het klassement aan te voeren en in ons land werden vorig jaar zelfs meer BMW’s ingeschreven dan in heel Frankrijk. Met de 8.113 MINI’s erbij (ook 13,04 procent meer dan in 2022) is BMW Group Belux goed voor 58.692 stuks. Met de 14 Rolls-Royces die dit jaar nieuw werden geleverd klokt de constructeur zelfs af op 58.706 exemplaren.
De tweede plaats over het hele jaar is net als voor de maand december voor Volkswagen, dat in 2023 45.272 auto’s leverde en daarmee een marktaandeel had van 9,5%. Audi haalt brons over heel 2023 (en trouwens ook in december), Mercedes en Peugeot maken de top vijf compleet.
Opvallend is wel dat Peugeot slechts 208 auto’s meer aan de man bracht in 2023 dan in 2022, of een groei van 0,71 procent, in een markt die het 30,13 procent beter deed. Dat is dus allesbehalve een goed resultaat. Ook bij Citroën zal er niet gefeest worden, want het merk met de chevrons in het logo sloot 2023 af met een krimp van 6,57 procent op 15.641 auto’s en is daarmee, samen met Fiat, dat 0,77 procent minder wist te verkopen, de enige verliezer in de top 25.
De grote winnaars in procenten zijn dan weer Tesla, dat 11.223 auto’s méér aan de man wist te brengen dan in 2022 en uitkomt op 16.012 stuks en een 13de plaats. In procenten betekent dat een groei van 234,35 procent. Nog indrukwekkender is het resultaat van het Chinese MG. Dat door astara ingevoerde merk leverde dit jaar 4.990 auto’s, is daarmee 23ste en deed zo maar eventjes 431,98 procent (of 4.052) stuks beter dan in 2022. Ook Cupra, op plaats 24, mag blij zijn met het resultaat van vorig jaar en komt uit op 4.740 auto’s, 196,62 procent meer dan in 2022.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853