woensdag, 21 augustus 2019

Powerbreak: de nieuwe Audi RS 6 Avant

Powerbreak: de nieuwe Audi RS 6 Avant © Audi AG
Met de nieuwe Audi RS 6 luidt vandaag Audi Sport een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de uiterst performante Avant-modellen in. De 4.0 TFSI-motor van de nieuwe Audi RS 6 Avant levert een vermogen van 600 pk en een koppel van 800 Nm. De nieuwe RS 6 sprint in nauwelijks 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u en na 12 seconden wijst de naald 200 km/u aan.


Qua design onderscheidt de RS Avant zich nadrukkelijk van het basismodel A6 Avant. Op uitzondering van de voordeuren, het dak en de achterklep, bestaat het koetswerk volledig uit RS-specifieke onderdelen. De geprononceerde wielkastverbreders maken hem ongeveer 40 millimeter breder aan elke kant en accentueren zo de sportieve uitstraling en het opvallende karakter van de uiterst krachtige Avant. De 22-duimsvelgen zetten zijn markante proporties nog in de verf.

De nieuwe RS 6 Avant is een van de eerste Audi Sport-modellen met de nieuwe RS-designtaal. Zijn hele voorkant werd tot in de puntjes herwerkt om binnen het A6-gamma een unieke look te creëren. Behalve de nieuwe motorkap met ‘powerdome’ meet de RS 6 Avant zich ook de koplampen van de A7 aan. De sportieve achterkant verenigt de dakspoiler met een RS-specifieke bumper met diffuser en glanzend zwarte designelementen. In de vertrouwde RS-stijl eindigt het RS-uitlaatsysteem aan beide zijden in chroomkleurige ovalen uitlaatpijpen. Een RS-sportuitlaat met zwarte pijpen is als optie verkrijgbaar.

De 4.0 TFSI-motor van de nieuwe Audi RS 6 Avant levert een vermogen van 600 pk en een koppel van 800 Nm tussen 2.050 en 4.500 t/min. Daarmee sprint de RS 6 Avant in nauwelijks 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u en rondt hij de kaap van de 200 km/u al na 12 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u. Met het optionele dynamic pack haalt de RS break een topsnelheid van 280 km/u en met het dynamic pack plus is dat zelfs 305 km/u.

Dankzij het elektrische hoofdsysteem van 48 volt gaat het maximumvermogen van de V8-twinturbomotor bovendien hand in hand met een uitzonderlijke efficiëntie. Een riemalternatorstarter vormt het hart van het mild-hybridsysteem (MHEV). Dat systeem kan tijdens lichte vertragingen tot 12 kW aan vermogen recupereren en opslaan in een afzonderlijke lithium-ionbatterij. Zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat bij snelheden tussen 55 en 160 km/u, selecteert de motorsturing een van de volgende twee opties. Naargelang de rijsituatie en de instellingen in Audi drive select recupereert de nieuwe RS 6 Avant energie of kan hij tot 40 seconden lang freewheelen met uitgeschakelde motor. Zodra het gaspedaal weer wordt ingetrapt, wordt de motor opnieuw gestart door de riemalternatorstarter. De MHEV-technologie maakt ook een stop-startwerking mogelijk bij snelheden tot 22 km/u. Zo kan de bestuurder in het dagelijkse verkeer tot 0,8 l/100 km aan brandstof besparen.

Een andere component die bijdraagt tot de efficiëntie is ‘cylinder on demand’ (COD). Bij lage tot middelhoge belasting en snelheid schakelt dit systeem cilinders 2, 3, 5 en 8 in de hogere versnellingen uit door de injectie en ontsteking uit te schakelen en de in- en uitlaatkleppen te sluiten. Bij een viercilinderwerking worden de werkingspunten in de actieve cilinders verplaatst naar een hogere belasting in gebieden van het kenmerkenschema met een hogere efficiëntie, terwijl de uitgeschakelde cilinders grotendeels zonder verliezen werken, zoals gasveren. Wanneer de bestuurder het gaspedaal dieper intrapt, worden ze onmiddellijk weer ingeschakeld.

Sportief en veelzijdig: het interieur

Met zijn bestuurdersgerichte karakter en zijn inleg in antracietkleurig aluminium race accentueert het baanbrekende interieurdesign het sportieve karakter van de nieuwe RS 6 Avant. De horizontale uitlijning en de driedimensionale lagenstructuur geeft het dashboard een lichte en gestroomlijnde look. Bovendien vormt de gebruikersinterface van het volledig digitale besturingssysteem een harmonieus geheel met het heldere ‘black panel’-design. Het bovenste aanraakscherm van het MMI-systeem is nagenoeg onzichtbaar geïntegreerd in de ‘black panel’-architectuur. Het ‘RS Monitor’-scherm biedt de bestuurder dan weer de mogelijkheid om op het bovenste scherm een overzicht weer te geven van de bedrijfstemperaturen van de aandrijfonderdelen, de maximale g-krachten en de bandenspanning en -temperatuur. In de Audi Virtual Cockpit geven speciale RS-schermen informatie over de bandenspanning, het koppel, het vermogen, de motorolietemperatuur, de turbodruk, rondetijden, acceleratiemetingen en g-krachten. De schakelverklikker zet de bestuurder aan om een versnelling hoger te schakelen wanneer het maximale toerental van de motor is bereikt. Ook het optionele head-updisplay omvat verscheidene RS-specifieke grafische weergaven.

Het volledig geperforeerde lederen sportstuurwiel met afgeplatte onderkant en nieuwe, grote aluminium RS-schakelhendels omvat multifunctionele toetsen waarmee de bestuurder onder meer de nieuwe RS1- en RS2-modi van Audi drive select kan inschakelen. RS- en RS 6-logo’s sieren het stuurwiel, de zetels en de verlichte deurdrempels vooraan, en wanneer de voor- of achterdeuren worden geopend, wordt het Audi Sport-logo op de weg geprojecteerd.

De sportzetels in parelzwart nappaleder en alcantara zijn getooid met RS-logo’s en een ruitpatroon. Als optie zijn ook RS-sportzetels in Valcona-leder met RS-logo’s en honingraatpatroon verkrijgbaar. Hun perforatie maakt voor het eerst ook ventilatie mogelijk.

Twee RS-designpacks in rood en grijs brengen extra kleur en sportiviteit in het interieur. Bij deze optie zijn het stuurwiel, de mof van de versnellingspook en de kniesteunen afgewerkt in alcantara met contrasterende stiknaden. Gordelgespen met kleurrand en RS-vloermatten maken het pakket compleet. Inleg in koolstof, natuurhout, grijs-bruin of mat aluminium breiden het gamma personaliseringsopties uit.

De nieuwe Audi RS 6 Avant zal in de loop van het eerste kwartaal van 2020 verkrijgbaar zijn bij de Audi-concessiehouder.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy