vrijdag, 05 juli 2019

Renault presenteert de nieuwe Mégane R.S. Trophy-R

Renault presenteert de nieuwe Mégane R.S. Trophy-R © Groupe Renault
Vandaag laat Renault alle info van de nieuwe Mégane R.S. Trophy-R op ons los. Deze hot hatch is het meest prestatiegerichte productiemodel van Renault ooit. De Trophy-R bezit alle knowhow die Renault Sport in talloze jaren autosport heeft opgedaan. De ingenieurs van Renault hebben hun expertise maximaal benut en opnieuw grenzen verlegd, met een nieuw ronderecord op de Nürburgring-Nordschleife voor voorwielaangedreven productieauto’s als resultaat. De Mégane R.S. Trophy-R is er vanaf eind 2019 in een gelimiteerde oplage van 500 genummerde exemplaren.




21229814 2019 New Renault M GANE R S TROPHY RDe nieuwe Mégane R.S. Trophy-R profiteert van een gewichtsreductie van 130 kg (zonder opties) in vergelijking met de standaard Trophy. Daarmee komt het voertuiggewicht uit op 1.306 kg, wat een gewicht-vermogensverhouding van 4,35 kg/pk oplevert. 

De Trophy-R wordt aangedreven door dezelfde, 300 pk sterke 1,8-liter turbomotor als de reguliere Trophy. Om de prestaties naar een nog hoger niveau te tillen, concentreerden de technici van Renault zich dus niet op het verhogen van het motorvermogen, maar op drie andere aspecten.
21229799 2019 New Renault M GANE R S TROPHY R

Een van de belangrijkste verschillen is het drastisch lagere gewicht van de Trophy-R. Voor maximale gewichtsreductie werd onder meer de achterbank verwijderd en een titanium uitlaat van Akrapovič gemonteerd. De carbon composiet motorkap weegt 8 kg en is daarmee de helft lichter. De lichtgewicht Sabelt kuipstoelen met Alcantara bekleding zorgen voor een gewichtsreductie van circa 7 kg per stoel. Beide zijn in drie hoogten verstelbaar. Tevens is de Trophy-R voorbereid voor optionele zespunts harnasgordel. De achterbank is vervangen door een 25,3 kg lichtere subframe om plaats te beiden aan de vier optionele carbon wielen met cover en riemen. Die zijn bovendien eenvoudig bereikbaar dankzij de twee achterdeuren van de standaard vijfdeurs Mégane R.S. Trophy-R. Achterin de auto is een lichtere laadvloer gemonteerd met de typeaanduiding ’R’. Ook de (optionele) carbon wielen zorgen voor een lager voertuiggewicht, dat zonder opties 130 kg lager uitpakt dan bij de Trophy. 

Ander kenmerk is de nog radicalere benadering van de wielophanging. De vooras heeft meer negatieve camber, de achteras is lichter en er zijn specifieke, instelbare schokdempers van Öhlins gemonteerd. Tevens zijn krachtigere Brembo-remmen aanwezig (carbon-keramische schijven zijn optioneel) en de Trophy-R rolt op Bridgestone Potenza S007-banden die exclusief voor Renault Sport ontwikkeld zijn.

De aerodynamica is verder verbeterd. Dankzij de verbeterde luchtstroom onder de auto en richting de carbon diffuser wordt meer downforce gegenereerd, terwijl essentiële componenten zoals de remmen beter gekoeld worden. 

Dat de technici deskundig werk hebben geleverd, wordt bevestigd door de nieuwe recordtijd die de Mégane R.S. Trophy-R klokte op de Nürburgring-Nordschleife. Op 5 april 2019 liet de Mégane R.S. Trophy-R op de zeer uitdagende, 20,600 km lange Nürburgring-Nordschleife een rondetijd van 07:40,100 noteren en op de officiële ronde van 20,832 km een rondetijd van 07:45,389, waarmee een nieuw record gevestigd werd voor voorwielaangedreven productieauto’s.
21229812 2019 New Renault M GANE R S TROPHY RDe sprint naar de 100 km/u legt de Trophy-R af in 5,4 seconden, de top bereik je bij 262 km/u. De R wordt uitsluitend geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak die lichter is dan de EDC-automaat met dubbele koppeling.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy