dinsdag, 25 juni 2019

BMW VISION M NEXT – elektrische sportiviteit

Geschreven door  Stijn Blanckaert
BMW VISION M NEXT – elektrische sportiviteit © BMW Group
In de toekomst zullen bestuurders volgens BMW kunnen kiezen of ze willen gereden worden of zelf willen rijden. Met de BMW Vision M NEXT laat de BMW Group in München zien hoe het rijplezier er in de toekomst uit zou kunnen zien. Het biedt daarbij een voorproefje van de geëlektrificeerde toekomst van het “M” merk door de focus te leggen op de actief betrokken bestuurder. Intelligente technologieën bieden een uitgebreide, maar gerichte ondersteuning om van hen de ultieme bestuurder te maken.



P90356087 highRes

De wereldpremière van de BMW Vision M NEXT vond vandaag plaats op het nieuwe #NEXTGen eventplatform in BMW Welt. De nieuwe concept car wil een blik bieden op de toekomst van sportief rijden, volgens BMW. Nadat de BMW Vision iNEXT al had laten zien hoe autonoom rijden het leven aan boord van een BMW zal veranderen, demonstreert de BMW Vision M NEXT hoe state-of-the-art technologie ook de ervaring van zelf rijden nog puurder kan maken en de bestuurder emotioneel meer betrokken. Bij beide modellen ligt de focus volgens BMW sterk op de mensen die erin zitten. 

P90356084 highRes

EASE en BOOST

De BMW Vision iNEXT en BMW Vision M NEXT zijn prototypes voor de toekomstige belevingsconcepten van BMW: ‘EASE’ en ‘BOOST’. EASE omvat alle ervaringen tijdens een reis wanneer de auto de taken van het rijden overneemt. Hier wordt de auto omgevormd tot een leefruimte op vier wielen, waarin de passagiers zich veilig en zeker kunnen voelen. Van rust en ontspanning, via praten, interactie en genieten van in-car entertainment tot maximale concentratie – de ervaringen die het EASE concept biedt, zijn net zo gevarieerd als de behoeften van de inzittenden. BOOST staat daarentegen voor de ultieme actieve rijervaring. 

De EASE en BOOST concepten omvatten de innovatiegebieden van Autonoom rijden, Connectiviteit, Elektrificatie en Services (ACES).

P90355624 highRes

Exterieur 

De BMW Vision M NEXT is een progressieve hybride sportauto die door zijn exterieurdesign duidelijk het prestatiepotentieel van de BMW Vision Vehicles laat zien, waarbij designkenmerken van zowel klassieke als huidige BMW sportauto’s zijn overgenomen. De BMW Vision M NEXT haalt zijn inspiratie uit de iconische BMW Turbo en BMW i8 Plug-in Hybride en voegt toekomstgerichte designelementen toe, zoals de vleugeldeuren en het opvallende kleurenschema. 

P90355622 highRes

De rijervaring die de BMW Vision M NEXT biedt, zou net zo fascinerend moeten zijn als het exterieur. Het Power PHEV aandrijfsysteem biedt de keuze tussen elektrische vierwielaandrijving en pure achterwielaandrijving, met volledig elektrische aandrijving of de kracht van een 4-cilinder turbo benzinemotor. Het systeemvermogen van 441 kW (600 pk) zorgt voor een topsnelheid van 300 km/h en een acceleratie van 0 naar 100 km/h in slechts drie seconden.

Er is ook een BOOST+ modus, die met een druk op een knop voor extra vermogen zorgt. De maximale volledig elektrische actieradius bedraagt 100 km.

P90355662 highRes

Interieur

Gezichtsherkenningstechnologie maakt het mogelijk om de auto te ontgrendelen zodra de bestuurder nadert. De vleugeldeuren zwaaien open door de sensor aan te raken. Het minimalistische interieur draait volledig om de actief betrokken bestuurder, zowel stilistisch als technologisch. De schalen van de stoelen zijn onderdeel van een zitsculptuur met een vloeiend ontwerp. Ze zijn bekleed met een schuimmateriaal dat zich zodanig naar het lichaam vormt dat het de inzittenden optimaal ondersteunt. De hoofdsteunen lijken te zweven boven de stoel en versterken daarmee het gevoel van lichtheid. De extreem comfortabele zitpositie betrekt de bestuurder volledig bij de rijervaring.

P90355654 highRes

Het gehele interieur is gericht op de BOOST Pod. De prominent in het interieur geplaatste BOOST Pod is de interface tussen bestuurder en auto. De BOOST Pod brengt alle bedieningsmogelijkheden en informatie samen op drie optische vlakken in het directe gezichtsveld van de bestuurder. Het eerste vlak is het horizontaal geplaatste stuurwiel met twee kleine displays. Het volgende is het in het gezichtsveld van de bestuurder geplaatste Curved Glass Display, een nieuwe toevoeging waarvan het transparante oppervlak zich als een vizier uitstrekt rond het stuurwiel. Het Augmented Reality Head-Up Display, dat de volledige voorruit beslaat, is het derde vlak. Alle informatie is dus zichtbaar in het directe zicht van de bestuurder. De rij-instellingen kunnen worden aangepast op het stuurwiel, terwijl informatie als toerental, snelheid, energiebeheer, de hartslag van de bestuurder en de beschikbaarheid van BOOST+ modus wordt verspreid over vijf clusters in het Curved Glass Display erachter. De BOOST+ modus is met een simpele druk op een knop te activeren, zodat de bestuurder beschikt over extra vermogen. De auto waarschuwt de bestuurder als het ideale moment om BOOST+ te activeren daar is.

P90355660 highRes

Het gebruik van leder is beperkt tot de designdetails die de bestuurder en passagier direct met de handen aanraken, zoals het stuurwiel en de portiergrepen. Het interieur wordt daarentegen gedomineerd door een Midnight Blue microvezelstof waarvan de look-and-feel aan leder verwant zijn, maar die ook zeer onderscheidend is. 

Media

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy