dinsdag, 11 juni 2019

Officieel: dit is de nieuwe Mercedes-Benz GLB

Officieel: dit is de nieuwe Mercedes-Benz GLB © Daimler
Na een lange teasercampagne is het zover, maak kennis met de nieuwe GLB. Een langverwachte SUV die de GLA niet vervangt, maar komt versterken. De nieuwe GLB is een veelzijdige SUV. En een ruime gezinsauto: optioneel wordt de GLB als eerste Mercedes-Benz in dit segment geleverd als zevenzitter. De twee stoelen op de derde zitrij bieden personen tot 1,68 m een comfortabele zitplek. 


Eén op de drie Mercedes-Benz modellen is nu een SUV, één op de vier een compacte auto. Een compacte SUV zoals de GLB combineert zodoende alle succesfactoren van de twee segmenten met het grootste volume van de fabrikant.

Met de komst van de nieuwe GLB bestaat de compacte auto-familie van Mercedes-Benz nu uit acht modellen: de A-Klasse Hatchback, A-Klasse Berline en verlengde A-Klasse Berline, B-Klasse, CLA Coupé, CLA Shooting Brake en GLA. In 2018 kregen meer dan 609.000 klanten wereldwijd de sleutels van een compact model overhandigd. Sinds het debuut van de A-Klasse in 1997 zijn er wereldwijd meer dan 6,5 miljoen auto’s in dit segment door Mercedes-Benz verkocht.

De krachtige proporties van de GLB onderstrepen zijn offroad-design: de oppervlakken van de carrosseriedelen worden benadrukt, met gereduceerde lijnen en nauwkeurige overgangen. Het rechtopstaande front met de markante koplampen verwijst duidelijk naar de offroad-genen, net als de korte overhang voor en achter.

Het zijaanzicht wordt ter hoogte van de C-stijl bepaald door de atletische, sensueel gevormde schouderpartij, een effect dat wordt versterkt door de oplopende taillelijn. De over de dorpels doorlopende portieren verhogen enerzijds het instapcomfort, anderzijds zorgen ze dat de instap schoon blijft en verhogen ze de bescherming bij een aanrijding van opzij. Rondom lopende en beschermende claddings voegen zich naadloos in het geheel en versterken het offroad-karakter van de auto, net als de optische bodembeschermingsplaat voor en achter.

Aluminium details: het interieurdesign

Het dashboard is gemaakt uit één stuk, met optische uitsparingen ter hoogte van de bestuurder en de bijrijder. De bestuurder kijkt uit op een widescreen cockpit met bediening en weergave via MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Nieuw zijn de offroad-achtige buiselementen van gefreesd aluminium aan de onderkant van het dashboard. Deze geven de dashboarddrager een robuuste, krachtige uitstraling met een zekere funfactor. Onder de daarnaast geplaatste drie ronde luchtuitstroomopeningen bevindt zich de airconditioning, met knoppen die uit een aluminium cilinder lijken gefreesd.

Het robuuste karakter van het interieur wordt voortgezet in de middenconsole. Aluminium buiselementen met een geborstelde structuur in handgreeplook voegen soliditeit toe aan het design van de componenten en bedieningselementen. In de portieren wordt het SUV-karakter onderstreept door de horizontale handgreep (standaard vanaf de uitrustingslijn Progressive) in de vorm van een aluminium buis die een integraal onderdeel vormt van de deurpanelen.

De nieuwe GLB wordt leverbaar met viercilinder benzine- en dieselmotoren die compleet zijn vernieuwd voor de nieuwe generatie compacte modellen. In vergelijking met de vorige generatie kenmerken de motoren zich door een hoger specifiek vermogen, verbeterde efficiëntie en lagere emissie.

De GLB is optioneel leverbaar met de permanente vierwielaandrijving 4MATIC met volledig variabele koppelverdeling. Deze sportieve 4x4-setup stelt de bestuurder in staat om via de DYNAMIC SELECT-schakelaar de afstelling van de 4MATIC te beïnvloeden. Drie instelbare modi zijn beschikbaar voor de afstelling van de 4x4-koppeling, hoewel het systeem in elke modus flexibel reageert op de rijsituatie. Onder normale rijomstandigheden zorgt het rijprogramma ‘ECO/Comfort’ voor een 80:20-verdeling (vooras:achteras), in ‘Sport’ voor 70:30. In de offroad-modus doet de 4x4-koppeling dienst als sperdifferentieel tussen de assen met een basisverdeling van 50:50.

Tot de 4MATIC-componenten behoren een wegrijkoppeling aan de achteras, die geïntegreerd is in de automatische transmissie met dubbele koppeling, en het sperdifferentieel aan de achteras met geïntegreerde meerplaten-koppeling. Deze wordt elektromechanisch geregeld. Via een kroonwiel en een ‘ball ramp’ oefent een elektromotor een axiale kracht uit op de koppeling om de platen te openen of te sluiten. Het sperdifferentieel aan de achteras compenseert de verschillende paden/rotatiesnelheden van de achterwielen. De voordelen van deze regeling: een bediening die niet toerentalafhankelijk is over het gehele inschakelingsbereik, bij stilstand reeds automatische bediening van de koppeling en een betere efficiëntie dankzij het ball ramp-concept.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy