donderdag, 30 mei 2019

Ferrari SF90 Stradale is 1.000 pk sterke plug-inhybride

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Ferrari SF90 Stradale is 1.000 pk sterke plug-inhybride © Ferrari
Nieuwe Ferrari’s spreken altijd tot de verbeelding. Als hij dan 1.000 pk, een verbrandingsmotor én elektromotoren heeft, en er futuristisch en hypermodern uitziet is dat nog meer het geval. Maak kennis met de Ferrari SF90 Stradale, het nieuwe topmodel van de iconische constructeur waarvan de naam SF90 verwijst naar de 90ste verjaardag van de Scuderia Ferrari.


Ferrari's nieuwe V8-supercar met middenmotor onderscheidt zich qua ontwerp duidelijk van de F8 Tributo, de voorlaatste nieuwe Ferrari, door zijn aparte koplampen en luchtinlaten, de hogere plaatsing van de uitlaten en zeker ook de achterlichten die hier niet rond maar hexagonaal zijn, maar zal nog meer van zich doen spreken door zijn technologie, terwijl hij het eerste Ferrari-topmodel is met een V8 in plaats van een V12, en ook de allereerste Ferrari tweezitter die met vierwielaandrijving is uitgerust.

De SF90 Stradale wordt niet alleen aangedreven door Ferrari’s V8 biturbo uit de F8 Tributo die met 3.990 cc in plaats van 3.902 cc net wat groter werd en zijn vermogen van 720 naar 780 pk zag stijgen, en het koppel naar 800 Nm, waardoor hij de krachtigste V8 is uit Ferrari’s geschiedenis. Het bijzondere aan de SF90 is het feit dat hij een hybride is, die nog eens 220 pk haalt uit twee elektromotoren op de vooras en een MGUK (Motor Generator Unit, Kinetic) tussen de motor en de versnellingsbak, om zo uit te komen op een duizelingwekkende 1.000 pk aan piekvermogen. De overbrenging gebeurt door een achttraps-automaat met dubbele koppeling.

De SF90 treedt als hybride in de voetsporen van de LaFerrari hypercar uit 2013, Ferrari’s eerste hybride. De SF90 is in tegenstelling tot de LaFerrari echter een plug-inhybride die zijn 7,4 kWh grote batterijpakket aan het stroomnet kan opladen en daarmee zo’n 25 km ver raakt zonder een grammetje uitstoot. Zelfs met het batterijpack wist Ferrari het drooggewicht met 1.570 kg binnen de perken te houden, terwijl er met een bestuurder en alle vloeistoffen aan boord zo’n 1.800 kg op de weegschaal verschijnen. 

Met 1.000 pk op de vier aangedreven wielen verwondert het niet dat de prestaties fenomenaal beloven te zijn: 0-100 km/h kost amper 2,5 seconden, en tot 200 km/h niet meer dan 6,7 tellen. Om duidelijk te maken hoe snel dit is: de al indrukwekkende 812 Superfast doet het sprintje naar de 200 km/h in 7,8 seconden. De topsnelheid van de SF90 Stradale bedraagt 340 km/h. 

Binnenin is de SF90 ook resoluut nieuw, met een volledig nieuw digitaal dashboard met een configureerbaar gebogen scherm van zestien duim en een stuur met een touchpad en ‘haptische’ toetsen voor de verschillende instellingen.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy