maandag, 13 mei 2019

Opel Grandland X plug-in hybride met vierwielaandrijving

Opel Grandland X plug-in hybride met vierwielaandrijving © Opel
De Grandland X Hybrid4 met optionele zwarte motorkap voert het SUV-aanbod van Opel aan, dat ook de Crossland X en Mokka X omvat. Hij bundelt de kracht van een turbogeladen 1,6-liter benzinemotor en twee elektromotoren tot een totaal systeemvermogen van 300 pk. 

Het voorlopige WLTP/NEDC-brandstofverbruik (gewogen, gecombineerd) bedraagt 2,2 l/100 km met 49 g/km CO2-uitstoot De eerste plug‑in hybride van Opel, waarvan de verkoop over enkele weken van start gaat en de eerste leveringen tegen begin 2020 worden verwacht, draagt bij tot de elektrificatie van het volledige aanbod van het Duitse merk tegen 2024. Het maakt ook deel uit van de strategie van de autobouwer om te voldoen aan de toekomstige CO2-doelstellingen. Een volgende stap binnen dit proces is de introductie van een volledig elektrische batterijversie van de nieuwe Opel Corsa, die nog dit jaar op de markt komt, naast uiterst efficiënte verbrandingsmotoren.

Helemaal in de lijn met Opels positionering als opwindend, toegankelijk en Duits merk, is de nieuwe PHEV uitgerust met de meest geavanceerde plug-in hybride technologie. Het aandrijfsysteem van de Grandland X Hybrid4 omvat:

  • een WLTP-gecertificeerde, turbogeladen 1.6 literbenzinemotor van 147 kW/200 pk, met directe injectie en vier cilinders, die voldoet aan de Euro 6d-TEMP-norm en speciaal is afgestemd op hybride toepassingen,
  • en een elektrisch aandrijfsysteem met twee elektromotoren van 80 kW/109 pk, vierwielaandrijving en een lithium-ionbatterij van 13,2 kWh. De voorste elektromotor is gekoppeld aan een geëlektrificeerde automatische achtversnellingsbak. De tweede elektromotor en het differentieel zijn ingebouwd in de elektrisch aangedreven achteras om op verzoek vierwieltractie te leveren.
 

De benzinemotor zal voornamelijk worden ingezet bij matige tot hoge snelheden, terwijl de kortstondige lagere snelheden voor rekening van het elektrische deel van de aandrijflijn zijn. De Opel Grandland X Hybrid4 kan tot 50 kilometer zuiver elektrisch rijden in de WLTP1-rijcylus (60 km volgens NEDC). Uit studies is gebleken dat 80 procent van alle dagelijkse ritten in Duitsland minder dan 50 km lang zijn. Voor die klanten kan de Grandland X Hybrid4 dus bijna altijd emissievrij rijden.

De Grandland X Hybrid4 zal vier rijmodi hebben, namelijk elektrisch, hybride, 4x4 en sport. Zo kunnen de bestuurders het gedrag van de auto aanpassen aan hun voorkeuren of de rijomstandigheden. In de hybride modus kan de auto bijvoorbeeld automatisch de meest efficiënte aandrijvingsmethode kiezen en overschakelen op de elektrische modus om emissievrij te rijden in het stadscentrum. De 4x4-modus activeert dan weer de geëlektrificeerde achteras om maximale tractie te bieden op alle soorten wegen.

Niet alleen toont de Grandland X Hybrid4 aan hoe Opel innovatie democratiseert met de nieuwste aandrijvingssystemen, hij laat er ook geen twijfel over bestaan dat Opel oog heeft voor de behoeften van de klant. Het stopcontact om de batterij op te laden via de boord­lader van 3,3 kW (een optionele versie van 6,6 kW is ook beschikbaar) zit bijvoorbeeld handig aan de andere kant van deze met de tankklep, terwijl de batterij onder de achter­zetels geplaatst is om zoveel mogelijk ruimte te laten in het interieur en de koffer.

Aangezien elektriciteit goedkoper is dan benzine, kunnen bestuurders geld besparen wanneer ze regelmatig de batterij opladen in plaats van te tanken. Afhankelijk van de lokale prijzen en de afgelegde afstanden kan dit de energierekening fors doen dalen.

De laadtijd hangt af van de gebruikte lader. Naast de oplaadkabel voor gewone stop­contacten die bij het voertuig geleverd wordt, zal Opel apparatuur aanbieden om snel op te laden aan openbare stations en wandladers voor thuis. Met een wandlader van 7,4 kW bijvoorbeeld, is de batterij in ongeveer 1 uur en 50 minuten volledig opgeladen.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy