dinsdag, 05 maart 2019

Nieuwe SsangYong Korando staat in Genève

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Nieuwe SsangYong Korando staat in Genève © SsangYong
Het Koreaanse SsangYong heeft in Genève belangrijk nieuws, want de nieuwe Korando-generatie gaat er in wereldpremière. 


De nieuwe Korando is de vierde generatie van het model met die naam. Net als de eerder gelanceerde Tivoli, Tivoli XLV, Rexton en Musso volgt hij de nieuwe designtaal die getuigt van de enorme koerswijziging die het merk de laatste jaren heeft gemaakt. Met de nieuwe Korando wil SsangYong de gevestigde waarden bij de SUV’s in het C-segment bekampen, met een auto die de concurrentie op alle vlakken aankan en hen qua prijs overklast. 

De nieuwe Korando is langer (4,41 m), breder (1,38 m) en lager (1,675 m) dan de vorige, en heeft met 2,65 meter ook een langere wielbasis. Daarmee zou hij nog ruimer zijn dan de vorige, en SsangYong laat ook weten dat hij achterin meer hoofd- en zitruimte is dan zijn dichtste rivalen. De koffer kan 551 liter bevatten met de achterbank rechtop en niet minder dan 1.248 liter wanneer die neergeklapt is.

De aandrijving gebeurt door een nieuwe 1.5 GDI-benzinemotor met turbo of een 1.6 diesel, een volledig elektrische versie volgt later. De benzine-viercilinder van 1,5 liter ontwikkelt 163 pk en heeft 280 Nm aan koppel, terwijl de diesel van 1,6 liter 136 pk en 324 Nm levert.

Beide motoren worden aangeboden met voorwielaandrijving, terwijl vierwielaandrijving tegen een meerprijs mogelijk is, en elke motor kan zowel met een handgeschakelde zesversnellingsbak als met een  automatische zestrapsautomaat van AISIN besteld worden.

In combinatie met de automatische versnellingsbak kan de diesel twee ton slepen, bij de andere combinaties tussen motor en versnellingsbak is dat nog altijd 1,5 ton.

Op veiligheidsvlak is alles voorzien wat tegenwoordig als onmisbaar beschouwd wordt. Het gaat dan onder meer om een geavanceerde noodremhulp (AEBS) ondersteund door camera en radar, een spoorassistent, een waarschuwing wanneer de voorligger vertrekt, waarschuwingen voor veiligheidsafstand en bestuurder, een intelligente en adaptieve snelheidsregelaar en een grootlichtassistent. Hij heeft ook een dodehoekwaarschuwing, spoorassistentie en waarschuwing voor achteropkomend dwarsverkeer, met automatische remmen die door alle drie deze systemen kunnen worden geactiveerd als de bestuurder niet zelf eerst remt.

Standaard is de Korando, zoals meestal bij SsangYong, reeds heel volledig uitgerust, en de catalogusprijzen beloven, eveneens naar SsangYong-gewoonte, erg competitief te zijn.

Rond de zomer van dit jaar wordt hij in de Belgische showrooms verwacht, later volgt ook een volledig elektrische versie.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy