zaterdag, 16 februari 2019

Nieuwe motor voor Range Rover Sport

Nieuwe motor voor Range Rover Sport © JLR
Jaguar Land Rover breidt zijn Ingenium motorenfamilie verder uit met een nieuwe zes-in-lijn benzinemotor. De nieuwe benzinemotor is volledig in eigen huis ontwikkeld en wordt geproduceerd in het Engine Manufacturing Centre (EMC) van Jaguar Land Rover in Wolverhampton, Verenigd Koninkrijk.


De nieuwe Ingenium-motor met 400 pk wordt in eerste instantie verkrijgbaar op de speciale reeks HST en toont zich alerter en evenwichtiger dan de vorige V6-benzinemotor. Met zijn koppel van 550 Nm stuwt hij de Range Rover Sport in 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u en verder naar een topsnelheid van 225 km/u.

De soepele en responsieve nieuwe zescilinder onderscheidt zich door een innovatieve combinatie van geavanceerde voorzieningen, waaronder een elektrische compressor die garant staat voor een onmiddellijke vermogensontplooiing. Hij haalt zijn maximumsnelheid van 120.000 t/min in nauwelijks 0,5 seconden dankzij een directe verbinding met het gaspedaal, waardoor turbolag nagenoeg volledig wordt geëlimineerd.

Hij wordt ondersteund door een ‘twin-scroll'-turbo en een continu variabele kleplifthoogte die het vermogen een boost geven en de motor helpen te ademen voor een maximale efficiëntie. Zo optimaliseert de volledig nieuwe zescilinder-in-lijn de prestaties, het brandstofverbruik en de emissies, zonder daarbij te raken aan de typische waardigheid en verfijning van Range Rover.

Deze prestatieverhogende technologieën werken samen met het nieuwe Mild Hybrid-systeem (MHEV) dat de nieuwe motor bijstaat om de efficiëntie binnen het Range Rover-gamma te verhogen dankzij een brandstofverbruik van 9,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 213 g/km.

Het uitgekiende systeem is opgebouwd rond een volledig nieuw stop-startsysteem dat zich uitschakelt wanneer de auto stilstaat en dat de nieuwe 3.0-motor aan een elektromotor koppelt. Zo kan de wagen energie recupereren dankzij het regeneratieve remsysteem. Die energie wordt vervolgens opgeslagen in de 48V-batterij voor later gebruik, bijvoorbeeld wanneer men vertrekt vanuit stilstand.

De nieuwste Ingenium-zescilinder werd intern ontworpen en ontwikkeld door Jaguar Land Rover en zal worden gebouwd in het 1 miljard pond kostende Engine Manufacturing Centre in Wolverhampton (West-Midlands) waar ook de huidige viercilindermotoren op benzine en diesel van de band lopen.

Nick Rogers, Executive Director of Product Engineering bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “Zescilinders-in-lijn zijn inherent evenwichtiger dan V6-motoren en al onze nieuwe Ingenium-motoren bouwen voort op onze belofte om de efficiëntie in alle bedrijfsomstandigheden te optimaliseren.

Geavanceerde voorzieningen zoals de elektrische compressor verzekeren de bekende prestaties en alertheid van de Range Rover Sport, terwijl het intelligente MHEV-systeem energie recupereert om het brandstofverbruik en de emissies te drukken."

De nieuwe, 400 pk sterke benzinemotor van de Range Rover Sport wordt verkrijgbaar op de speciale reeks HST, die kan uitpakken met een unieke combinatie van interieur- en exterieurupdates, zoals specifieke labels en sierelementen in koolstofvezel op de motorkap, het radiatorrooster, de zijdelingse luchthappers en de achterklep.

Klanten krijgen bovendien de keuze tussen twee lichtmetalen velgen en vijf koetswerkkleuren: Santorini Black, Fuji White, Indus Silver, Firenze Red en Carpathian Grey. De HST wordt ook herkenbaar aan zijn rode (standaard) of grijs geanodiseerde (optie) remklauwen.

Binnenin kregen de 16-voudig verstelbare Dynamic-zetels vooraan een moderner kleurenpatroon in combinatie met accenten in suède op het stuurwiel en de versnellingspook, Satin Chrome-afwerking op de schakelhendels en een HST-label op het dashboard. Bovendien beschikt de speciale reeks over nieuwe veiligheidssystemen zoals de geavanceerde snelheidsregelaar Advanced Cruise Control – met Stop & Go en Steer Assist – alsook het High Speed Emergency Braking-systeem. Uiteraard zijn ook de traditionele terreinvoorzieningen zoals Terrain Response 2 op het appel.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy