vrijdag, 25 januari 2019

Hyundai ziet doorbraak voor elektrische wagens

Hyundai ziet doorbraak voor elektrische wagens © Autonieuws
Hyundai noteert een opmerkelijke verkoopstijging van elektrische wagens. Maar liefst 24% van alle verkochte Kona’s krijgen een elektrische aandrijving. In januari zal Hyundai bijna 250 bestelbonnen hebben voor elektrische wagens, een stijging van 500% tegenover vorig jaar.


Diesel blijft op de retour

Dat klanten meer en meer wegblijven van dieselmotoren, is een trend die al eerder werd ingezet en die ook dit jaar bestendigd wordt. In het geval van bijvoorbeeld de Tucson – in 2018 de meest verkochte SUV op de Belgische markt – zien we dat nu 70% van de klanten voor een benzinemotor kiest, terwijl dat pakweg 5 jaar geleden nog omgekeerd was. In de kleinere segmenten (bijvoorbeeld bij de i30) is het aandeel diesel nog kleiner.

De liefde voor SUV groeit nog steeds

Bij Hyundai zijn 4 van de 14 aangeboden modellen binnen het gamma, een SUV. Samen realiseren ze maar liefst 48% van de totale verkoop. Het feit dat 1 op de 2 Hyundai-klanten een SUV kiezen, mag niet verbazen. Klanten appreciëren de hogere zitpositie en de grotere functionaliteit van een SUV. Daarnaast valt het op dat doorgaans ook wordt gekozen voor de meest milieuvriendelijke benzinemotorisatie en maar liefst 91% van de klanten kiest ook voor een tweewielaangedreven versie.

Elektrische wagens breken nu echt door

Tijdens het salon van vorig jaar (2018) was al duidelijk dat de interesse in elektrische wagens gevoelig steeg. Het aantal offertes voor een EV piekte, maar die offertes werden maar mondjesmaat omgezet in een daadwerkelijke aankoop. Die koudwatervrees had voornamelijk te maken met het nog bescheiden rijbereik van de voertuigen. Vandaag lanceert Hyundai een nieuwe generatie EV’s, waarbij de Kona EV tot 449 km ver geraakt op 1 lading (cijfer volgens de strengere WLTP-meting).

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy