dinsdag, 11 december 2018

Hyundai wil in 2025 het groenste automerk ter wereld zijn

Hyundai wil in 2025 het groenste automerk ter wereld zijn © Hyundai Motors
Hyundai wil niet alleen vooroplopen met batterij-elektrisch aangedreven auto’s, maar ook een leidende rol spelen op het gebied van waterstoftechnologie. Om dat te realiseren streeft Hyundai ernaar rond 2030 jaarlijks 500.000 waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen – personenauto’s en bedrijfswagens – te produceren. De plannen daarvoor staan beschreven in het onlangs gepubliceerde ‘FCEV Vision 2030’.


Hiermee anticipeert Hyundai op de verwachte stormachtige groei van de vraag naar auto’s met een brandstofcel. Ook in andere sectoren zal de vraag naar brandstofcelsystemen de komende jaren drastisch toenemen. Hyundai wil daarop inspelen door zijn activiteiten op het gebied van waterstoftechnologie nog verder uit te breiden.

Uit onderzoek van het internationale adviesbureau McKinsey & Company blijkt dat er rond 2030 wereldwijd 5,5 à 6,5 miljoen brandstofcelsystemen nodig zijn. De Hydrogen Council doet daar nog een schepje bovenop: dit wereldwijde initiatief van toonaangevende bedrijven op het gebied van energie, transport en industrie voorspelt dat de jaarlijkse vraag naar waterstof in vergelijking met nu vertienvoudigd zal zijn tegen 2050.

Hyundai beschouwt elektrisch rijden – zowel batterij-aangedreven als waterstof-aangedreven auto’s – al geruime tijd als dé oplossing voor emissieloze mobiliteit. Al sinds de jaren negentig investeert Hyundai veel geld in de ontwikkeling van een waterstof-elektrisch aangedreven auto. Dat resulteerde in de Hyundai ix35 Fuel Cell, waarvan eind 2012 de serieproductie van start ging. Daarmee was Hyundai de eerste autofabrikant ter wereld die de volledig schone auto met brandstofcel commercieel inzette.

Onlangs introduceerde Hyundai de NEXO. Deze nieuwste generatie waterstof-elektrisch aangedreven auto is onder andere 20 procent lichter en 10 procent efficiënter dan zijn voorganger: allemaal factoren die een positieve invloed hebben op de actieradius. De NEXO kan maar liefst 665 kilometer (volgens WLTP) afleggen op een volle accu. De enige uitstoot is water.

Hyundai wil in 2025 het groenste automerk ter wereld zijn. Met de volledig elektrische Hyundai KONA Electric en IONIQ Electric en de Hyundai NEXO heeft Hyundai drie uitgesproken duurzame modellen. En dan zijn er ook nog de Hyundai IONIQ Hybrid en Plug-in Hybrid die een zuinige brandstofmotor combineren met de energie van een oplaadbare batterij.

Dit is echter nog maar het begin van de groene ambities van Hyundai. Aan de hand van ‘FCEV Vision 2030’ (FCEV staat voor Fuel Cell Electric Vehicle) wil Hyundai zijn vooraanstaande rol op het gebied van waterstoftechnologie nog verder uitbreiden. Daarbij kijkt Hyundai verder dan alleen de ontwikkeling en bouw van waterstof-elektrisch aangedreven personenauto’s. Hyundai onderzoekt bijvoorbeeld nadrukkelijk de mogelijkheden om ook fabrikanten van trucks, lichte bedrijfswagens, drones, schepen, rollend materieel en vorkheftrucks van brandstofcelsystemen te voorzien. Ook zal in andere sectoren de vraag naar brandstofcelsystemen toenemen. Denk aan energieopwekking en opslagsystemen.

Een van de eerste stappen om ‘FCEV Vision 2030’ te kunnen realiseren is de bouw van een brandstofcelsysteemfabriek in Chungju, Zuid-Korea. Daarmee zal de jaarlijkse productie van brandstofcelsystemen worden verhoogd van het huidige aantal van 3.000 eenheden tot 40.000 eenheden in 2022. Hyundai is de eerste autofabrikant met een aparte fabriek voor de commerciële productie van brandstofcelsystemen. Ook richt Hyundai een speciale divisie op voor het ontwikkelen en ondersteunen van activiteiten op het gebied van brandstofcelsystemen.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy