zondag, 14 oktober 2018

Autonieuws reed mee met de SsangYong SRX Cup Rallycross

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Autonieuws reed mee met de SsangYong SRX Cup Rallycross © Patrick Theunissen Photography
Op zondag 7 oktober nam ik voor het allereerst deel aan een echte rallycross, aan het stuur van de Autonieuws-pick-up van het SsangYong Media Team die wordt ingezet in de SRX Cup. Het werd een unieke en overgetelijke ervaring.


Uniek concept

De SRX Cup (voor SsangYong Rally Cross) is een subcompetitie binnen het Belgische rallycrosskampioenschap. Tijdens zeven verschillende events, op circuits in België en Nederland, nemen tot tien identieke SsangYong Actyon Sports pick-ups in volledige rallycrossuitvoering het tegen elkaar op om punten te verzamelen voor de nationale SRX Cup. Als formule is de SRX Cup op meer dan één vlak bijzonder. Zo is het de enige competitie ter wereld, op een gelijkaardig initiatief in Nieuw-Zeeland waar op klassieke circuits gereden wordt na, waarbij met pick-up trucks in sprint- en endurance- rallycrosswedstrijden geracet wordt. Bovendien verzamelen in dit kampioenschap de auto’s punten voor de titel, en niet de piloten, waardoor doorheen het seizoen verschillende coureurs met de auto’s kunnen rijden. Verder rijdt er in elke race een copiloot mee met de coureur, wat in circuitraces en rallycross echt uitzonderlijk is, en bovendien een ideale manier voor bedrijven om hun klanten en relaties een originele incentive te bezorgen. Daarnaast rijdt er ook een door specialist Trapmann volledig aan piloten met een beperking aangepaste auto mee in alle races. Daarover leest u hier verder trouwens wat meer.

Autonieuws22

Een speciale, en originele formule dus, die dit jaar aan haar tweede seizoen toe is. Toen Autonieuws de gelegenheid kreeg om met de SsangYong Media-auto deel te nemen aan de zesde race van het seizoen, op 7 oktober op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen, was ik meteen enthousiast, omdat het mijn eerste race-ervaring in een officiële wedstrijd zou worden.

De SRX Cup is erg laagdrempelig. Racepromotor ZELOS kocht een reeks identieke SsangYong Actyon Sports-pick-ups, en bouwde ze met enkele gerichte aanpassingen om tot heerlijk speelse rallycrossauto’s. De promotor zorgt voor het onderhoud, de herstellingen, het transport, de catering en ontvangst, de verzekering, de inschrijving en alles wat de organisatie aangaat, en de piloten en copiloten moeten gewoon aankomen, zich omkleden en genieten van de races en het gezelschap van hun gasten.


Autonieuws14

De Actyon Sports-pick-ups zelf zijn omgebouwd tot echte racewagens. Gestript van alle overbodige gewicht, met ruiten van polycarbonaat in plaats van glas, een volledige rolkooi, speciale schokdempers, een sportstuurtje en twee racestoelen met zespuntsgordels zet de afgetrainde SsangYong 1600 kg op de weegschaal, 250 kg minder dan normaal. De viercilinder dieselmotor (normaal 185 pk) werd opgekieteld tot een aardige 225 pk, en levert 500 Nm. Al het vermogen gaat via een sperdifferentieel rechtstreeks naar de achterwielen, en een sportuitlaat zorgt voor een knappe soundtrack. 

Klaar voor de race

Ik kwam zondag natuurlijk al vroeg aan op het circuit, klaar voor mijn eerste rallycrosservaring. Bij de SRX Cup-hospitality kreeg ik een volledige race-outfit ter beschikking, en na een briefing mocht ik meteen achter het stuur kruipen voor de eerste van drie practice-sessies van een viertal rondjes op het korte circuit, meteen al in het gezelschap van mijn gast-copiloot. 

Autonieuws25

Het viel me onmiddellijk op dat de grip van de aangedreven achterwielen door het hoge koppel en het beperkte gewicht op de achteras (de laadbak is natuurlijk leeg), ronduit beperkt is, waardoor je bij de racestart absoluut in tweede moet vertrekken om de wielspin toch enigszins te beperken. 

Autonieuws9

 

De korte rechte stukken, de vele bochten en de continue afwisseling tussen aarde en asfalt zorgen er voor dat je over het hele Duivelsbergcircuit, dat voor 60% uit asfalt en voor 40% uit onverhard bestaat, eigenlijk enkel nood hebt aan de tweede, derde en vierde versnelling. Het viel me op hoe snel de SsangYong bij het ingaan of verlaten van een bocht uitbrak en achterstevoren kwam te staan. Tijdens de eerste én de tweede vrije oefensessie was ik telkens te enthousiast en stond ik voor ik het wist met mijn neus in de foute richting. Maar zelfs een rallycrossleek als ik leert snel hoe het wel moet, en binnen de kortste keren had ik door dat je echt niet te bruusk op het gas mag gaan met zo’n koppelrijke wagen als je het gewenste traject wil blijven volgen, en dat je ook het rempedaal omzichtig moet bedienen. Toen ik doorhad hoever ik kon gaan vooraleer de stabiliteit in het gedrang kwam werd het erg leuk om de SsangYong al schuivend en uitbrekend van bocht naar bocht te jagen over asfalt en aarde, in voortdurend wisselende gripcondities, terwijl ik het kleine stuurtje voortdurend naar links en rechts en weer terug moest draaien om het beest onder controle te houden. 


Autonieuws24

Bij elke race heb je als piloot het gezelschap van een copiloot die op die manier kan ervaren hoe het er tijdens een race op een circuit echt aan toegaat, wat natuurlijk een unieke belevenis is. Ik kon rekenen op drie enthousiaste copiloten die me trouwens bijstonden door me te herinneren aan de verplichting voor elke deelnemer om tijdens één van de wedstrijdrondes een zogenaamde “joker lap” in te lassen, waarbij je in plaats van het normale traject een omweg moet maken, om de wedstrijd nog spannender te maken.


Autonieuws31

Qua pure snelheid kwam ik natuurlijk nog wat tekort om me te kunnen meten met de vijf andere auto’s die allemaal bestuurd werden door ervaren SRX Cup-piloten. Het was dan ook al snel duidelijk dat ik al blij mocht zijn als ik niet als laatste zou eindigen. Tijdens de kwalificaties, die als korte sprintraces telkens met drie auto’s worden gereden over vier ronden, ging ik steeds sneller, en de halve finale en de finale (over zes ronden) in de namiddag waren het hoogtepunt van mijn eerste rallycrosservaring, met een boeiende strijd met mijn concurrenten voor één dag. Na een erg intense finale kwam ik als vijfde van de zes deelnemers over de eindstreep. Een resultaat dat mijn verwachtingen na de ontnuchterende eerste oefensessies overtrof, en me alleen maar meer zin heeft gegeven om hier in de toekomst nog een vervolg aan te breien.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy