woensdag, 07 januari 2015

Ford op de CES beurs

Ford gaf op de Consumer Electronics Show (CES) 2015 meer informatie over hoe het merk innovaties gebruikt om enerzijds geavanceerde nieuwe voertuigen te ontwikkelen maar anderzijds ook de wereld te helpen veranderen door de groeiende transportuitdagingen van vandaag het hoofd te bieden.

Ford kondigde zijn Ford Smart Mobility Plan aan om de onderneming door middel van innovatie naar een nog hoger niveau te tillen op het vlak van connectiviteit, mobiliteit, autonome voertuigen, klantenervaring en big data. Ford maakte ook bekend dat het dit jaar wereldwijd 25 mobiliteitsexperimenten zal lanceren om transportideeën te testen die de klantenervaring verbeteren, flexibelere gebruiksmodellen introduceren en bijdragen tot een sociale samenwerking die klanten kan belonen.

"Hoewel we geconnecteerde wagens tonen en onze plannen voor autonome voertuigen bekendmaken, staat onze deelname aan CES in het teken van een hoger doel," verklaarde Mark Fields, President en CEO van Ford in zijn centrale speech op de beurs voor consumentenelektronica en -technologie in Las Vegas. "Innovatie staat centraal in elk onderdeel van onze onderneming. We willen zowel producten als mobiliteit aanbieden om de manier waarop we ons verplaatsen radicaal te veranderen, net zoals onze stichter, Henry Ford, dat 111 jaar geleden deed.”

25 wereldwijde mobiliteitsexperimenten

Het eerste luik van Ford Smart Mobility bestaat uit 25 experimenten: negen in Europa en Afrika, acht in Noord-Amerika, zeven in Azië en één in Zuid-Amerika. Elk experiment anticipeert op wat klanten wensen en nodig hebben in de transportwereld van morgen.

"We zien een wereld waarin voertuigen met elkaar 'praten', waar bestuurders en voertuigen communiceren met de stadsinfrastructuur om files tegen te gaan en waar mensen het gewend zijn om voertuigen te delen en meerdere transportmodi te gebruiken voor hun dagelijkse pendelritten," aldus Fields. "De experimenten die we vandaag ondernemen, zullen leiden tot een volledig nieuw transport- en mobiliteitsmodel voor de komende tien jaar en de verdere toekomst."

De 25 experimenten spelen in op vier wereldwijde megatrends die het huidige transportmodel in vraag stellen en de persoonlijke mobiliteit beperken, vooral in de stedelijke gebieden: de explosieve bevolkingsgroei, de groei van de middenklasse, problemen met luchtkwaliteit en volksgezondheid, en veranderende klantenattitudes en prioriteiten.

14 van de 25 experimenten zijn onderzoeksprojecten onder leiding van Ford. De elf andere kaderen in Fords 'Innovate Mobility Challenge Series'.

Experimenten in Londen

Londen wordt het toneel voor verscheidene pilootprojecten van Ford, gericht op manieren om files in de stad tegen te gaan, zoals autodelen, parkings en shuttlediensten.

De constructeur gaf ook aan zijn programma voor autodelen in Duitsland te zullen uitbreiden. De samenwerking met de Duitse vereniging van Ford-dealers (FHD GmbH) en met DB Rent (de onderneming achter 'Flinkster Carsharing') is het eerste door een autoconstructeur ondersteund nationaal programma voor autodelen dat ook een beroep doet op de concessiehouders.

"Bij Ford staan we open voor slimmere manieren om de wereld vrijer te laten bewegen voor ieders profijt. Om zowel mensen als economieën de broodnodige vrijheid te geven, is het cruciaal om onze manier van denken, samenwerken en gedragen te veranderen," verklaarde Barb Samardzich, Chief Operating Officer van Ford of Europe. "De kans dat we een universele oplossing vinden voor de mobiliteitsproblemen, is erg klein. Momenteel bevinden we ons in de onderzoeksfase: we testen en verfijnen projecten om uit te zoeken wat werkt en om intelligentere manieren te vinden om ieders bewegingsvrijheid te verzekeren."

In Londen worden de volgende experimenten uitgevoerd:

• 'City Driving On-Demand': Dit onderzoek geeft inzicht in wat er nodig is voor een hoogkwalitatief, flexibeler en geïntegreerd programma voor autodelen op maat van de behoeften van pendelaars in grote steden. In deze pilootfase kunnen de emissievrije Focus Electric en de erg zuinige en emissiearme Fiesta 1.0 EcoBoost worden gereserveerd via een app of een callcenter. Ze worden ontgrendeld via een smartphone-app of lidkaart en zijn de klok rond toegankelijk. De prijzen gelden per minuut, inclusief brandstof, verzekering en filebelasting.

• 'Data Driven Insurance': Bij dit project wordt het autogebruik opgevolgd om zo een gepersonaliseerde verzekeringsofferte te bekomen en de verzekeringskosten te drukken. Een smartphone-app stelt gebruikers in staat om de locatie van hun wagen, het brandstofpeil en andere factoren te controleren om ze een nog grotere meerwaarde te geven. De verzamelde gegevens kunnen ook helpen om potentiële files te detecteren zodat de autoriteiten de verkeersstroom kunnen verbeteren.

• 'Dynamic Social Shuttle': Een nieuwe 'on-demand'-service voor enkele reizen tussen bepaalde punten. Deze dienst is handiger dan een bus en goedkoper dan een taxi. Doordat gebruikers per rit betalen, is hij bovendien kosteneffectief en efficiënt.

• 'Painless Parking': Deze nieuwe smartphone-app, die werd ontwikkeld in samenwerking met de lokale autoriteiten, kan bestuurders helpen om een geschikte parkeerplaats te vinden op basis van hun profielvoorkeuren, de realtime parkeersituatie op de bestemming en de gps- locatie.

In een door Ford gesponsord onderzoek, verklaarde 56 procent van de Europeanen zich bereid om autodelen te overwegen.* Het onderzoek wees bovendien uit dat een gedeelde auto tot dertien andere voertuigen op de weg kan vervangen** en dat files volgens de Europese Unie ongeveer 100 miljard euro*** per jaar kosten binnen de Europese Unie alleen.

Autodelen in Duitsland

In de eerste twaalf maanden werd het groeiende Ford Carsharing-programma uitgebreid naar 55 Duitse steden en ruim 100 locaties (zoals kleinere gemeenten en dorpen). Klanten registreren zich bij een Ford-dealer en kunnen daarna een wagen reserveren via een smartphone-app, een website of de telefoon. Klanten krijgen daarbij niet alleen de keuze uit diverse Ford-modellen, van de Ka tot de Transit, maar ook tot de 3.600 wagens van Flinkster. De voorbije maanden is het aantal reserveringen verdubbeld in vergelijking met het gemiddelde van het eerste half jaar.

In het kader van de 'Innovate Mobility Challenge Series' nodigde Ford vernieuwers en ontwikkelaars uit de hele wereld uit om oplossingen uit te werken voor mobiliteitsuitdagingen in Engeland, Portugal, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, India, Argentinië, China, Engeland en Australië. Ruim 100 ontwikkelaars namen deel aan de eerste Traffic Tamer App Challenge in Londen, die werd gewonnen door AppyParking, een dienst die bestuurders in staat stelt om parkingkaarten te raadplegen, de filebelasting te betalen en laadstations voor elektrische voertuigen te zoeken.

"Deze onderzoeksprojecten onderstrepen Fords engagement op het gebied van innovaties en vooruitgang, een engagement dat veel verder gaat dan de voertuigen die we bouwen," aldus Erica Klampfl, Global Future Mobility Manager bij Ford Research & Advanced Engineering. "We investeren in onderzoek, relaties, technologie en de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen om veilig en betaalbaar transport aan te bieden dat bovendien helpt om het fileprobleem op te lossen, de emissies terug te dringen en lange pendeltijden in te korten."

Autonome voertuigen van Ford

Ford zette ook de semiautonome wagen in de kijker die vandaag reeds verkrijgbaar is, alsook de volledig autonome wagens die worden ontwikkeld voor de toekomst.

"We bouwen en verkopen reeds semiautonome voertuigen die software en sensoren gebruiken om de wagen parallel met of haaks op de weg te parkeren, om de snelheid aan te passen aan de verkeersstroom of om de wagen af te remmen in noodgevallen," verklaarde Raj Nair, Chief Technical Officer van Ford en Group Vice President voor Global Product Development. "In de toekomst zal Ford ook volledig autonome voertuigen aanbieden en de ontwikkeling daarvan nemen we heel ernstig."

De semiautonome voertuigen van Ford beschikken vandaag over een rijstrookassistent (Lane Keeping Assist), een adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control), Pre-Collision Assist met voetgangersdetectie, actieve parkeerhulp (Active Park Assist), verkeersbordenherkenning (Traffic Sign Recognition), een parkeercamera (Rearview Camera), automatische grootlichten en ruitenwissers met regensensoren. Binnenkort wordt daar ook nog een fileassistent (Traffic Jam Assist) aan toegevoegd.

Ook worden er wegtests uitgevoerd met een volledig autonome Ford Fusion Hybrid. Deze wagen gebruikt dezelfde semiautomatische technologieën als de huidige modellen, maar voegt er vier LiDAR-sensoren aan toe om een realtime 3D-kaart van de omgeving rond de auto te genereren.

Met die LiDAR-sensoren voelt de auto als het ware wat er rond hem gebeurt terwijl geavanceerde algoritmen het systeem helpen om te voorspellen waar er zich voertuigen en voetgangers bevinden.

"Onze prioriteit ligt niet bij holle marketingclaims of een race om de eerste autonome wagen op de markt te brengen. Wij willen in de eerste plaats zorgen dat de eerste autonome Ford voor een breed publiek toegankelijk is en het leven van onze klanten echt ten goede komt," verklaarde Fields. "Henry Ford leerde ons lang geleden dat een goede onderneming uitstekende producten levert en een gezonde winst haalt.

Afbeelding galerij

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy