Waar eindigt het ? Audi pept de krachtigste RS-modellen nog wat op met extra pk’s en newtonmeters. Bij de Performance-uitvoeringen van de RS 6 en RS 7 levert de vierliter V8 met twee turbo’s nu 463 kW of 630 pk en 850 Nm, wat dus nog 30 pk en 50 pk meer is dan bij de al bepaald niet ondergemotoriseerde “normale” RS 6 en 7.
Meer power
De vermogenswinst werd mogelijk door het monteren van grotere turbo’s en het verhogen van de turbodruk van 2,4 naar 2,6 bar. Het resultaat is een nog 0,2 seconden snellere 0 naar 100-sprint dan bij de gewone RS 6 en 7. De Performance-modellen sprinten in niet meer dan 3,4 seconden vanuit stilstand naar het 100-merkteken. Indrukwekkend.
De sportieve kenmerken van de Performance-modellen worden op heel wat manieren in de verf gezet. Zo krijgen ze minder isolatiemateriaal tussen het motorcompartiment en het interieur, wat ze acht kilogram lichter maakt en voor extra auditieve beleving zorgt. De RS 6 Avant Performance weegt leeg 2.090 kg, de RS 7 Sportback Performance is met 2.065 kg net wat lichter.
Meer controle
Omdat kracht niets is zonder controle monteert Audi een nieuw zelfsperrend middendifferrentieel op de Performance-modellen. In combinatie met de permanente quattro-vierwielaandrijving zorgt het mechanische middendifferentieel voor optimale grip. Het verdeelt het vermogen naar de achteras in een 40:60-verhouding en bij doorslippen van de wielen wordt automatisch meer koppel naar de as met het meeste grip gestuurd. Er kan tot 70 procent van het koppel naar de voor- en tot 85 procent naar de achteras versast worden. Het nieuwe differentieel is lichter en compacter en zorgt volgens Audi voor een nauwkeuriger rijgedrag in de bochten en minder onderstuur op de limiet.
Meer lichtgewicht
OK, het is moeilijk om bij auto’s van meer dan twee ton leeg over “lichtgewicht” te spreken, maar als het om de velgen gaat is dat toch het geval. Standaard staan de Performance-modellen op 21 duim grote gegoten aluvelgen met tienspaaks design, maar er zijn ook “normale” én lichtgewicht wielen van 22 duim verkrijgbaar. Die lichtgewicht exemplaren hebben een 5 Y-spaakontwerp en wegen zo’n 5 kg per stuk minder dan de normale 22-duimers van de huidige RS 6 of RS 7 waardoor de onafgeveerde massa wanneer die velgen gemonteerd zijn 20 kg lager uitvalt, wat de gasrespons verbetert. In combinatie met die lichtgewicht wielen zijn er ook nieuwe high-performance Continental Sport Contact 7 banden voorzien (285/30) die de remweg tot twee meter inkorten bij remmanoeuvres van 100 km/h tot stilstand en voor een betere grip op droog- en op nat wegdek moeten zorgen.
Meer standaard
De standaarduitrusting van de Performance-modellen omvat het RS Dynamic Package. Dat zorgt voor de verhoging van de maximumsnelheid tot 280 km/h en bestaat verder uit dynamische vierwielsturing (met RS-specifieke software-update) en een quattro-sportdifferentieel op de achteras.Als optie kan ook voor het RS Dynamic Package Plus worden gekozen, dat drijft de topsnelheid nog 25 km/h verder op (tot 305 km/h) en vervangt de stalen remmen door RS keramische exemplaren die 34 kg lichter zijn dan de normale schijven.
Meer kleuren
De nieuwe RS 6 Avant en RS 7 Sportback Performance zijn verkrijgbaar in 16 verschillende koetswerkkleuren, waarbij voor het eerst ook metallic en mat Ascari Blue en mat Dew Silver. De Performance-uitvoeringen hebben standaard RS exterieurelementen in matgrijs, waaronder de buitenspiegels, de voorspoilers, de zijschorten voor, de dorpelinzetten, de dakrails en de sierlijsten op de zijruiten en de achterdiffusor. Als optie is ook een mat carbon/zwart optiekpakket verkrijgbaar waarbij de dakrails en sierlijsten rond de zijruiten zwart zijn.
In het interieur zijn de bekende RS-designpakketten in grijs en rood uitgebreid met de kleur blauw. De stuurwielrand in Alcantra zwart is voorzien van contrasterende stiksels in Mercato blauw, terwijl ook de vloermatten, de zijkant van de middenconsole en de manchet van de pook voorzien zijn van blauwe contrasterende stiksels. De veiligheidsgordels zijn volledig oceaanblauw met de decoratieve inlays in een carbon keperstructuur met optionele blauwe accenten.
Meer functies
De displays van de standaard 12,3-inch Audi Virtual Cockpit Plus bieden nieuwe functies, waaronder een knipperende schakelindicator in de handgeschakelde modus die het toerentaldisplay verandert van groen naar geel naar rood, zoals in de autosport. De Launch Control functie benut het acceleratiepotentieel van de RS 6 Avant en de RS 7 Sportback Performance ten volle door het ideale moment te signaleren om uit de startblokken te schieten, met nieuwe stoplichtpictogrammen.
Meer euro’s
De Performance-versies van de RS 6 Avant en RS 7 Sportback zijn vanaf 8 december verkrijgbaar vanaf € 135.000, stelt Audi. Dat is dan de prijs voor de RS 6 Avant. De prijs voor de RS 7 Sportback werd in het persbericht niet meegegeven.
De catalogusprijs van de RS 6 Avant Performance ligt – als we de opgegeven prijs vergelijken met de in de car configurator op de Audi-site vermelde basisprijs slechts € 2.520 hoger dan die de van de RS 6 Performance zonder opties (€ 132.480). Een koopje, dus…
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853