zaterdag, 24 december 2016

Alpine: de wedergeboorte van een legende

Geld op de bank brengt niks meer op. Als we beleggingsexperts mogen geloven, dan is de aankoop van een zeldzame oldtimer in een perfecte staat wel een lucratieve belegging. Dat geldt ook voor een nieuwkomer van een roemrijk merk op een beperkte oplage.   


Doe ik het of doe ik het niet? Het beloven boeiende eindejaardiscussies in intieme familiekring te worden. Waar gaat het over? Spaargeld op de bank verliest elk jaar een paar procenten aan waarde, een evolutie die menigeen slapeloze nachten bezorgt. Dan verdien je  goed je boterham of je hebt je leven lang zuinig geleefd, en dan blijken rendabele beleggingen een zeldzaamheid te zijn. Een tweede verblijf in het buitenland of investeren in vastgoed in het eigen land, het is niet alles goud wat blinkt. Je kan ook investeren in een oldtimer, de prijzen swingen immers de pan uit. Of je koopt een nieuwkomer van een roemrijk merk op een beperkte oplage, zoals in het geval van de nieuwe Alpine.  

Roemrijke geschiedenis 

De geschiedenis van het Franse sportwagenmerk gaat terug tot 25 juni 1955. Na schitterende studies aan de Ecole des hautes études commerciales neemt Jean Rédélé, jaargang 1922, op zijn zesentwintigste de garage van zijn vader over en wordt zo de jongste Renault-dealer van het land. In zijn vrije tijd neemt hij deel aan nationale en internationale rally’s en wint in 1950 de Rally van Dieppe aan het stuur van een Renault 4CV. De autosportafdeling van Renault stelt hem daarop een speciale raceversie ter beschikking, maar de 4CV ‘1306’ beantwoordt niet aan de hoge verwachtingen van de ambitieuze jongeman. 

Bij de Italiaanse tuner Giovanni Michelotti bestelt hij een 4CV Spéciale Sport met een koetswerk in aluminium, André-Georges Claude bezorgt hem een vijfversnellingsbak. Die combinatie levert hem drie categorie-overwinningen op in de Mille Miglia, de befaamde wegrace tussen Brescia en Rome. 

Jean Rédélé droomt echter van een eigen sportwagenmerk. Een merknaam is snel gevonden: ‘Alpine’ verwijst naar het gebied Alpes-Maritimes, waar hij vaak onderweg is op zoek naar de ideale afstelling van zijn rallywagens. 

Met de financiële steun van zijn schoonvader Charles Escoffier richt hij in 1955 de Société des Automobiles Alpine op. Wat het einde betekent van zijn carrière als piloot. Jean Rédélé is beperkt in zijn financiële mogelijkheden en bouwt in eerste instantie een prototype om dat is ontworpen door Jean Gessalin en de broers Chappe, in opdracht van zijn schoonvader. Mechanisch behoudt de Alpine A106 het chassis en de wieltreinen van de Renault 4CV. Onder de motorkap zit een 21 pk sterke viercilinder van 747 cm3, mits de nodige aanpassingen levert die echter ook 38 pk. De eerste Alpine onderscheidt zich door zijn koetswerk in polyester en een voor die tijd revolutionaire 5-versnellingsbak. De samenwerking met Chappe & Gessalin verloopt echter niet naar wens. Jean Rédélé wil nieuwe modelvarianten van de A106 op de markt brengen, maar stuit verzet van zijn partners. Daarop stampt hij een eigen carrosseriebedrijf uit de grond, dat verschillende koetswerkvarianten en configuraties zal bouwen. 

Innovatieve exportstrategie

Om internationaal te kunnen doorgroeien, gaat Rédélé op zoek naar buitenlandse partners die Alpine-modellen onder licentie willen produceren. Die kunnen vrij gemakkelijk in mekaar gezet worden, want opgebouwd uit serie-onderdelen van Renault. Enkele partners engageren op hun beurt beloftevolle piloten die het Franse sportwagenmerk internationale uitstraling bezorgen. Via de Alpine Interlagos vinden onder andere Carlos Pace alsook de broers Emerson en Wilson Fittipaldi hun weg naar de Formule 1. 

De grote doorbraak komt er in 1962 met de A110, op basis van een ontwerp van de 17-jarige Philippe Charles. Zijn buizenchassis maakte het onderstel lichter én stijver. De onderdelen stammen dit keer uit de Renault 8. In 1967 gaat Renault een coöperatie aan met Alpine, dat voortaan de belangen van Renault zal verdedigen in de internationale autosportcompetities. De officiële merknaam verandert in Alpine-Renault. De verkoop stijgt spectaculair en verplicht het merk om de productie te verhogen én te verspreiden over drie fabrieken:  Dieppe, Parijs en Thiron-Gardais. 

De A110 heeft ondertussen het gezelschap gekregen van de A310, een Gran Turismo die door de oliecrisis van 1973 geen commercieel succes wordt. Ook de daaropvolgende A610 kan het tij niet doen keren, ondanks zijn uitstekende sportwagenkwaliteiten. De Duitse premiummerken zijn dan aan een indrukwekkende opmars bezig en beschikken over budgetten die een veelvoud bedragen van de middelen van Alpine. 

In 1995 wordt de Alpine-productie stopgezet. Voortaan worden in de fabriek in Dieppe de sportieve Renault-modellen gebouwd. 

Wederopstanding van Alpine 

Alpine blijft echter voortleven in de herinnering van vele autosportliefhebbers en is geregeld onderwerp van gesprek op de directievergaderingen van Renault. Naar aanleiding van de 50ste verjaardag van de A110 presenteert Renault in 2012 de concept-car A110-50 voor, een hommage aan het roemrijke model. De respons is zo groot en positief dat Renault-topman Carlos Ghosn aankondigt het sportwagenmerk Alpine nieuw leven te zullen inblazen. 

Een team onder leiding van Bernard Ollivier gaat aan de slag met de bouw van een prototype en de industriële uitrol van het project. De fabriek in Dieppe wordt compleet gemoderniseerd, de verschillende technologische oplossingen worden getest op anonieme prototypes. 

Want de verwachtingen zijn hoog gespannen. Alpine heeft een sportieve reputatie te verdedigen, bovendien hangt aan het project een kostenplaatje. Renault kan het zich niet veroorloven miljoenen te investeren in een project zonder toekomstperspectief. In afwachting van een rijklaar model, lanceert de autoconstructeur in maart 2015 de Alpine Vision Gran Turismo, een virtuele auto die is ontstaan uit de verbeelding van de designers en ingenieurs van de Berlinette van de 21ste eeuw en die geconcipieerd is voor PlayStation. 

In afwachting dat de nieuwe Alpine eind 2017 in Dieppe van de band rolt staat de Concept Alpine Vision te bewonderen op “Dreamcars” volgende maand in de Expohallen van Brussel.

 

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy