donderdag, 27 november 2014

BMW 3-serie aan de stroom

De 3-serie kan straks in de stekker worden gestoken. Officieel is de plug-in hybridevariant van BMW’s volumemodel nog een concept car, maar reken er maar op dat hij ten laaste achter twee jaar in de showroom staat.

Door een viercilinder TwinPower Turbo-benzinemotor uit de nieuwe Efficient Dynamics-familie aan een elektromotor te koppelen, biedt de BMW 3 Reeks plug-in hybrid de sportieve prestaties van een conventionele BMW 3 Reeks met zescilindermotor voor een gevoelig lager verbruik. De oplaadbare hybrideaandrijving haalt een gecombineerd vermogen van ongeveer 245 pk en een maximumkoppel van zo’n 400 Newtonmeter. Samen met de substantiële acceleratieboost van de elektromotor geven deze cijfers dagdagelijkse ritten een scherpe en bijzonder dynamische dimensie. Het gemiddelde normverbruik en de CO2-uitstoot bedragen ongeveer 2 l/100 km respectievelijk 50 g/km. In de volledig elektrische modus haalt het prototype een topsnelheid van 120 km/u en een rijbereik van ongeveer 35 kilometer. 

Oplaadbaar hybridesysteem in de BMW 3 Reeks berline: een ideaal platform, superieure aandrijfcomponenten en een maximale efficiëntie.
De BMW 3 Reeks berline vormt de ideale basis voor de ontwikkeling van een uitermate dynamisch en zuinig oplaadbaar hybridemodel. De conventionele modellen met verbrandingsmotor vestigden met hun mix van sportiviteit en zuinigheid al nieuwe normen in het segment van de prestigieuze middenklassers. Zij danken hun superioriteit aan elementen zoals het intelligente lichtgewicht design, de onovertroffen stroomlijn en de diverse, standaard gemonteerde BMW Efficient Dynamics-technologieën. 

De interneverbrandingsmotor die in het prototype van de BMW 3 Reeks met oplaadbare hybridemotor wordt gebruikt, is afgeleid van een viercilinder TwinPower Turbo-benzinemotor die al twee keer werd uitgeroepen tot ‘Internationale Motor van het Jaar’. Hij onderscheidt zich door zijn sportieve prestaties, zijn soepele en verfijnde werking en zijn uitzonderlijke efficiëntie. Daarnaast doet het oplaadbare hybrideprototype een beroep op een 

elektromotor en vermogenselektronica die rechtstreeks zijn gebaseerd op de BMW eDrive-technologie van de BMW i3 en BMW i8. De stroom voor de motor is afkomstig van een lithium-ionaccu, die net als het accubeheersysteem en de uiterst efficiënte directe koeling zijn geworteld in de ervaring en knowhow die BMW opdeed met de ontwikkeling van zijn i- modellen. De accu kan aan om het even welk huishoudstopcontact worden opgeladen en bevindt zich in een bijzonder crashveilige positie onder de bagageruimte. 

De vermogenselektronica vormt één geïntegreerd systeem dat de elektromotor aandrijft via een vloeistofgekoelde inverter, de energiestroom van de hoogspanningsaccu naar de elektrische systemen in het interieur regelt en een gecentraliseerde controle van de hybridespecifieke functies garandeert. Het aandrijfkoppel van de motor en elektromotor wordt naar de achterwielen van de BMW 3 Reeks plug-in hybrid gestuurd door een 8-versnellingsbak Steptronic die – net als bij klassiek aangedreven BMW modellen – een bijkomende bijdrage levert aan de efficiëntie van het globale aandrijfsysteem. 

Vandaag de dag wordt in alle fasen van de ontwikkeling van nieuwe BMW en MINI modellen rekening gehouden met de potentiële integratie van een oplaadbaar hybridesysteem. Dat zorgt er samen met andere elementen voor dat toekomstige hybrideversies even functioneel uit de hoek komen als basismodellen. Zo moet de kofferruimte van het prototype van de BMW 3 Reeks plug-in hybrid slechts een minimum aan volume prijsgeven in vergelijking met die van de klassiek aangedreven BMW 3 Reeks Berline. De configuratiemogelijkheden voor het interieur (zoals de neerklapbare achterbankleuning) bleven onaangetast. De eenvoud waarmee de 8- versnellingsbak Steptronic in de oplaadbare hybrideaandrijving kan worden geïntegreerd, is nog een voordeel van deze flexibele, toekomstgerichte ontwikkelingsstrategie. 

Intelligent energiebeheer met adaptieve motorsturing. 

Net als de huidige productiemodellen beschikt het prototype van de BMW 3 Reeks plug-in hybrid over een Driving Experience Control-schakelaar, die op de middenconsole werd gemonteerd. Daarmee kan de bestuurder verscheidene instellingen kiezen op maat van uiteenlopende vereisten en situaties. Hij krijgt daarbij de keuze uit drie verschillende modi: COMFORT, SPORT en ECO PRO. Elk van deze standen biedt andere instellingen voor de ophanging, andere schakelkenmerken voor de 8-versnellingsbak Steptronic en een specifieke bedrijfsstrategie voor de hybrideaandrijving. 

De COMFORT-modus verzekert het perfecte evenwicht tussen comfort en efficiëntie enerzijds en de typische, dynamische BMW prestaties anderzijds. 

Hij stemt de sturing van de elektromotor af op een ontspannen, zuinig rijgedrag. Samen kunnen de elektromotor en interneverbrandingsmotor echter ook topprestaties leveren wanneer de bestuurder dat vraagt. De SPORT- modus streeft dan weer naar maximale prestaties en levert het maximale totaalvermogen van de verbrandingsmotor en elektromotor. In deze modus zijn beide motoren continu actief, met een ogenblikkelijke respons op de bestuurdersinput als resultaat. In de ECO PRO-modus tot slot ligt de nadruk op een maximale efficiëntie en wordt het potentieel van de elektromotor optimaal benut. De intelligente hybridefunctie laat de elektromotor en verbrandingsmotor samenwerken om de globale efficiëntie te maximaliseren. Het energiebeheer verloopt efficiënter dankzij een variabele controle van de elektrische comfortfuncties zoals de airconditioning, zetelverwarming en de buitenspiegelverwarming, die steeds in hun zuinigste modus werken. Ook dat komt het rijbereik van de wagen ten goede. 

Met een druk op de knop kan de bestuurder kiezen uit verschillende hybridemodi. De modus ‘MAX eDrive’ verzekert een volledig elektrische aandrijving zonder lokale emissies. Door de ‘SAVE Battery’-modus in te schakelen, blijft de laadtoestand van de accu constant. Wanneer de accu minder dan 50 procent is opgeladen, wordt het laadniveau verhoogd. Zo kunnen bestuurders ervoor zorgen dat ze voldoende accureserves hebben om volledig elektrisch te rijden wanneer hun route hen later in de stad brengt. 

Het prototype van de BMW 3 Reeks plug-in hybrid beschikt ook over een speciale versie van de Proactive Driving Assistant, ontwikkeld op maat van het hybridesysteem. Deze functie, die is geïntegreerd in het navigatiesysteem, beheert de aandrijving niet alleen in functie van de accutoestand maar ook op basis van het wegprofiel, de snelheidsbeperkingen en de verkeersomstandigheden. 

Deze functie belichaamt de meest doorgedreven en geavanceerde integratie ooit van BMW Efficient Dynamics en BMW ConnectedDrive. Wanneer het navigatiesysteem actief is, verzamelt de hybridespecifieke Proactive Driving Assistant alle beschikbare informatie over de route om ze vervolgens door te geven aan de motorsturing. Deze informatie omvat zowel statistische gegevens van de interactieve kaart (bv. snelheidsbeperkingen en hellingsgraden) als realtime-informatie over de verkeersomstandigheden van het moment (Real Time Traffic Information – RTTI). Het proactieve energiebeheersysteem splitst de route vervolgens op in verschillende delen (trage secties, snelle delen en hellingen) om zo een proactieve, routespecifieke strategie te bepalen om de elektrische aandrijving te beheren tot op de ingestelde bestemming. 


Afbeelding galerij

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy