dinsdag, 11 november 2014

VW diesel tot het uiterste

De nieuwe viercilinder krachtpatser maakt gebruik van een elektrische turbo en common rail injectie en is daardoor krachtiger dan de huidige V6 diesel.

 

Een definitief koppel is nog niet onthuld, maar het blok is een doorontwikkeling van de 240 pk sterke EA288 motor en zal een vergelijkbaar koppel krijgen. Dat blok wordt nu al in een aantal modellen van Volkswagen geleverd met 500 Nm. Het nieuwe blok is 14% krachtiger en zuiniger dan de 240 pk sterke variant die op dit bijvoorbeeld in de nieuwe Passat leverbaar is.

Belangrijkste features van het 272 pk (100 kW per liter) sterke blok zijn een tweetraps elektrische turbo en de inspuiting van het common rail injectie systeem. Die laatste gebruikt een inspuitdruk van maximaal 2500 bar. Ook is de variabele kleptiming opnieuw ontwikkeld voor meer efficiency en power.

Ook gaf Volkswagen wat meer details vrij over de nieuwe 10 trap DSG. Deze is ontwikkeld om koppel tot 550 Nm aan te kunnen. Ook krijgt deze een coasting-functie, die de motor uit kan schakelen als het gas niet wordt gebruikt. Daarnaast zit er een nieuw systeem in dat energie moet terugwinnen bij het afremmen op de motor, dit systeem zou efficiënter zijn dan systemen die Volkswagen nu al gebruikt.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy