maandag, 07 september 2015

De Range Rover Sentinel is de eerste gepantserde Land Rover

De nieuwe Range Rover Sentinel is de eerste luxueuze gepantserde wagen die technisch volledig werd ontwikkeld door de Special Vehicle Operations-divisie (SVO) van Land Rover. Hij wordt met de hand gebouwd in de afdeling van Oxford Road en biedt de hoogste bescherming die een SUV kan bieden tegen zeer uiteenlopende aanvallen.

De Sentinel is gebaseerd op de Range Rover Autobiography met standaardwielbasis. Hij heeft het comfort, de hoge rijhouding en de terreincapaciteiten van de Range Rover, voegt daaraan gemoedsrust toe door een voortreffelijke bescherming van de inzittenden, en ziet er aan de buitenkant exact hetzelfde uit als het model uit de normale productie.

Het mobiele fort is bestand tegen de meest gewelddadige en doelgerichte bedreigingen waaronder pantserdoorborende brandmunitie van 7,62 mm met hoge aanvangssnelheid. De uitzonderlijke wagen biedt een zijdelingse bescherming tegen springladingen tot 15 kg trinitrotolueen (TNT) en is bestand tegen de ontploffing van DM51-granaten onder de wagen en boven het dak.

Het kernelement van de bescherming is een specifiek ontwikkelde zesdelige gepantserde passagierskooi van staal met superhoge sterkte, die een bescherming van wereldklasse biedt tegen aanvallen. Het standaardglas werd vervangen door een meerlagig, gepantserd en donker getint glas met een hoge optische kwaliteit, dat de bestuurder en inzittenden een uitstekende zichtbaarheid biedt, maar ook beschermt tegen kogels.

De Range Rover Sentinel werd gecertificeerd volgens de VR8-norm tegen ballistische bedreigingen door QinetiQ®, een onafhankelijke organisatie die vroeger deel uitmaakte van het Defence Establishment Research Agency van de Britse overheid.

John Edwards, Managing Director van Jaguar Land Rover Special Operations, zei: “De Range Rover Sentinel is een van de opmerkelijkste Range Rover-modellen die ooit werden gemaakt. Special Vehicle Operations heeft hem met grote vakkennis technisch ontwikkeld om zijn inzittenden een in de klasse toonaangevende bescherming te bieden tegen extreme aanvallen, maar hij behoudt tegelijk alle luxe, verfijning en terreincapaciteiten van de Range Rover."

De Sentinel behoudt de royale beenruimte van het standaardmodel dat achteraan in alle comfort plaats biedt aan twee grote volwassenen. Dankzij aangepaste systemen voor dynamische stabiliteitscontrole en rijstabiliteit heeft hij een nuttig laadvermogen tot 650 kg. De typerende hoge rijhouding van de Range Rover blijft en geeft de bestuurder een duidelijk zicht op de omgeving, wat belangrijk is in het geval van een aanval.

De ophanging werd versterkt om het rijcomfort en weggedrag van de Range Rover te garanderen, maar biedt tegelijk de precieze dynamiek op de weg om aan een aanval te ontsnappen. De Sentinel onderging dezelfde tests als een wagen uit de normale productie en behoudt de uitstekende terreincapaciteiten waaraan Land Rover zijn faam dankt.

De Sentinel heeft een beveiligde uitlaat, een zelfdichtende brandstoftank, een backupbatterij en een opgesplitst luchtinlaatsysteem. Een opening van 100 mm in de ruit aan bestuurderszijde voor het doorgeven van documenten zorgt ervoor dat de wagen veilig dicht kan blijven. De kofferruimte is voorzien van beschermend glas dat niet kan worden ingeslagen om te garanderen dat het interieur een veilige haven blijft.

Wanneer de wagen er in allerijl vandoor moet, zorgen speciale banden (die gemonteerd worden op specifieke, opgedeelde lichtmetalen velgen van 20") ervoor dat hij ook zonder bandenspanning kan blijven rijden. De Range Rover Sentinel kan daardoor altijd een beroep doen op het aanzienlijke vermogen van zijn 340 pk sterke 3.0 liter V6-benzinemotor met compressor, die gekoppeld wordt aan een specifiek afgestelde ZF-achttrapsautomaat. Geventileerde schijfremmen van 380 mm vooraan en 365 mm achteraan, beide voorzien van remblokken met hoge dichtheid, leveren bovendien een indrukwekkende remkracht wanneer die nodig is.

Mocht het ergste gebeuren en de deuren geblokkeerd raken als gevolg van een ongeval of aanval, dan kunnen de inzittenden de wagen verlaten via het Emergency Escape System achter de achterzetels. Ondanks dat speciale beveiligingssysteem blijft het basisdesign gevrijwaard en behoudt de Range Rover Sentinel de verfijnde achterklep in twee delen van de wagen uit de normale productie.

Als optie beschikbare beschermingssystemen zijn onder meer brandwerende systemen onder de wagenbodem en onder de motorkap, een door de klant configureerbare sirene, zwaailichten en een extern luidsprekersysteem om met personen buiten de wagen te kunnen communiceren vanuit de veiligheid van het interieur.

De Range Rover Sentinel biedt sterkere capaciteiten en een hogere bescherming dan gelijk welke ombouw door derden. Aan de buitenkant is hij onopvallend en nagenoeg identiek met de wagen waarvan hij is afgeleid, met maar enkele visuele hints naar de onderhuidse versterking.

Voor bestuurders wordt ook een complete rijtraining aangeboden om te garanderen dat ze het maximum kunnen halen uit de wagen in de lastigste omstandigheden.

De Range Rover Sentinel heeft een volledige EU-homologatie en is verkrijgbaar in het VK, Europa, Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten met VR8-certificatie.

De Range Rover Sentinel kan worden besteld vanaf het begin van september 2015, heeft een richtprijs van minder dan € 400.000 en geniet een waarborg van 3 jaar/80.000 km. Als extra wereldwijde aftersales support wordt elk jaar voorzien in inspecties ter plekke door een gespecialiseerd mecanicien.

Contact

YesYes BVBA
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy