Nieuws

© Toyota

1 miljoen kilometer waarborg op batterij van Toyota bZ4X

08 december 2021
Door Dieter Quartier
Toyota garandeert de goede werking van de batterij van zijn elektrische bZ4X gedurende 1 miljoen kilometer of 10 jaar. De Japanse constructeur is uitermate zeker van zijn zaak en belooft nog heel wat andere bakens te verzetten – op alle mogelijke aandrijfgebieden.

Toyota heeft lang op de rem gestaan wat elektrische auto’s betreft, maar geeft nu plankgas. Het aantal elektrische modellen dat in de pijplijn zit, is indrukwekkend. Tegen 2030 moet de verkoopmix in West-Europa voor de helft uit batterij-elektrische voertuigen (BEV) bestaan.

De bZ4X (waarbij bZ voor beyond zero staat en naar de duurzaamheidsvisie van het merk verwijst) mag de aftrap geven. En dat belooft hij met een serieuze stamp te doen.

Het model komt zich moeien in het segment dat vandaag gedomineerd wordt door de VW ID.4, de Skoda Enyaq iV en de Tesla Model Y. Zijn technische arsenaal is indrukwekkend. Zo krijgt hij onder meer infraroodverwarming voor het interieur, zonnepanelen op het dak en steer-by-wire-technologie mee. Er is dus geen mechanische verbinding meer tussen het stuurwiel en de vooras. Een beweging in het stuurwiel wordt vertaald in een digitaal signaal dat de voorwielen via een actuator doet draaien.

Met deze technologie bespaart de auto gewicht en legt hij de fundamenten om op termijn zelfrijdend te worden. 

Beresterk batterijpack

De bZ4X maakt gebruik van een watergekoeld lithium-ionpakket dat 71.4 kWh aan energie bevat en een actieradius van ruim 450 kilometer (WLTP) biedt. 

Toyota kan bogen op 25 jaar ervaring in de batterijtechnologie en claimt dan ook een toonaangevende kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid. Toyota’s vertrouwen in de technologie komt tot uiting in een uitgebreid onderhoudsprogramma dat de garantie biedt dat de accu nog 70% van zijn oorspronkelijke capaciteit zal leveren na maximaal 10 jaar eigendom of 1 miljoen gereden kilometers, op voorwaarde dat de klant zijn voertuig naar een erkend Toyota-servicecenter brengt voor een jaarlijkse check-up. 

Dit kwaliteits- en prestatieniveau wordt mogelijk gemaakt door meervoudige bewaking van de spanning, stroom en temperatuur van de accu op individueel celniveau. Als een abnormale warmteontwikkeling wordt gedetecteerd, worden automatisch controles opgestart. Er zijn voorzorgsmaatregelen genomen om eventuele materiaaldegradatie tegen te gaan, en het productieproces is beveiligd om te voorkomen dat vreemde stoffen in de accu terechtkomen. 

Verdere ontwikkelingen

Toyota is intussen van start gegaan met de productie van ’s werelds eerste bipolaire NiMh-batterij (nikkelmetaalhydride),die niet alleen minder kostbare mineralen bevat, maar ook een lagere kostprijs heeft voor dubbel zoveel densiteit in vergelijking met een gewone NiMh-batterij.  

Door gelijksoortige technieken toe te passen op Li-Ionbatterijen in combinatie met verdere besparingen in het energieverbruik van voertuigen, verwacht Toyota tegen de tweede helft van dit decennium een daling van 50% voor de batterijkost per voertuig, zonder afbreuk te doen aan de actieradius. Daardoor zullen batterij-elektrische voertuigen betaalbaarder en toegankelijker worden.

Ook werkt Toyota aan solid-state-batterijen (accu’s met een vast in plaats van vloeibaar elektrolyt), die nog compacter en lichter beloven te zijn. Op het Kenshiki-forum in Brussel vorige week vertelde een van de executives dat de technologie waarschijnlijk eerst zijn weg zal vinden naar de hybride modellen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.