Motortest

Reportage: Ocean to desert met de Africa Twin

31 augustus 2022
Door Thierry Sarasyn
De CRF1100L Africa Twin Adventure Sports is en blijft de ultieme adventure motor. Omdat avontuur nogal een ruime omschrijving is van wat je met een motor allemaal onder de wielen geschoven kunt krijgen, reden we met de Africa Twin van de Atlantische Oceaan naar de Bardenas Reales en terug. Een retourtje zee-woestijn-zee dus. Memorabele trip!


Tussen de Atlantische oceaan in San Sebastian en de Bardenas Reales woestijn in het Spaanse binnenland reden we bijna 700 km op de meest gevarieerde route die we ooit deden. Van half natte bergwegen tot snelle slingerwegen, van de pistes van de Bardenas woestijn tot Baskische snelwegen. Met de Africa Twin Adventure Sports hadden we meteen genoeg benzine aan boord om elke dag met één tankbeurt te kunnen rond maken. 

Badlands

We reden van San Sebastian een route van bijna 400 kilometer tot het hartje van de Bardenas Reales. Dat laatste is een half-woestijn. Geen zandstrook de grootte van een half continent dus, maar eerder wat de Amerikanen Badlands noemen. Een halfwoestijn in de regio Navarra in het noordoosten van Spanje, die zelfs veel Spanjaarden niet kennen. Natuurpark Bardenas Reales beslaat een oppervlakte van 42.500 hectare. Het bevindt zich in de buurt van het plaatsje Tudela in het zuidoosten van de regio Navarra. Aan de westkant ligt La Rioja en aan de oostkant Aragon. 
AZ4I3757 kopieHet landschap dat bestaat uit ravijnen, hoogvlakten en steile rotsen in bizarre vormen. Het is een kaal en onherbergzaam gebied, waarin de rivierbeddingen het grootste deel van het jaar droog staan en waar vegetatie uiterst schaars is.

Bovendien hebben water en wind er in de loop van miljoenen jaren bizarre vormen uitgeslepen in de klei-, kalk- en zandstenen grond waaruit het landschap bestaat. Hierdoor is er een bijna maanachtig landschap ontstaan.

Langzaam maar zeker

De route tussen de oceaan en de woestijn haalt puur door haar schoonheid af en toe wel even je aandacht weg van de motor. In de zopas besproken Bardenas Reales bijvoorbeeld. Een natuurgebied waar je maximum 50 km per uur mag rijden en dat beter ook doet als je het niet aan de stok wil krijgen met de parkwachters of de lokale militairen. Nu is 50 km per uur niet bepaald snel en dat was wellicht ook de reden waarom er een gier een minuut of 10 boven onze hoofden bleef cirkelen. Die dacht waarschijnlijk dat die gek die bij een temperatuur van bijna 40 graden door de woestijn reed, er binnen de kortste keren de brui zou aan geven. Niet dus. 

Clint? 

We waren trouwens tijdens het binnenrijden van de woestijn aanvankelijk zo erg onder de indruk. De eerste kilometers lijken de Bardenas een beetje een woestijn uit de Aldi. Zelfde naam, maar niet zo indrukwekkend als de gigantische zandbak die we ons bij een Afrikaanse woestijn voorstellen. Dat verandert al snel. De droge en vlakke bergtoppen doen je even denken dat je in een spaghetti western bent beland. Clint Eastwood lijkt je ergens, verborgen achter een rotsblok, in de gaten te houden. “You’ve gotta ask yourself one question: Do I feel lucky. Well, do you, punk?” 

En, ha hoor, we voelden ons best gelukkig. Want ook al rij je niet al te hard, zo leer je toch dat deze Bridgestone AT41 band die op de AT lag, het verbazend goed doet op grind en zandwegen. We zouden hem als 80 procent wegband en 20 procent all road omschrijven. Maar toch ligt zijn groot voordeel op het asfalt. De grip is verbazend en zijn capaciteiten in de regen moeten nog hoger zijn. 

Van alles wat

Ook al mag de trip door de Bardenas als hoogtepunt van ons tweedaags avontuur omschreven worden, we reden uiteindelijk over zo goed als elk oppervlak met de Africa Twin. Het meest glibberige, waren die bergwegen net buiten San Sebastian. De Baskische stad wordt met de regelmaat van de klok bedolven onder een fikse regenbui (die Atlantische Oceaan, weet je wel) en dus liggen de schaduwrijke bergwegen er vaak nog nat bij. Uitkijken is hier de boodschap. Naarmate je meer richting binnenland rijdt, worden de wegen breder en droger. En dan voel je dat de Africa Twin ook best sportieve kwaliteiten heeft. AZ4I4049 kopieOnze motor was uitgerust met DCT en het was heerlijk om te voelen hoe het systeem exact schakelt wanneer je het anders zelf met de voet zou doen. Bij het aanremmen van de bochten krijg je dan weer een bijna-F1 gevoel door met de knoppen aan de linkerstuurhelft, af te schakelen en extra op de motor te remmen bij het aansturen van een bocht. Verrassend hoe een 1100 cc adventure toch sportief uit de hoek kan komen wanneer dat nodig blijkt. Anderzijds heeft hij het comfort en de autonomie van een Gran Turismo en zijn natuurlijk aangeboren capaciteiten om off road te gaan wanneer dat nodig of gewoon mogelijk is. 

Hetzelfde maar anders 

Na een verkwikkende nachtrust in de woestijn, reden we de dag nadien terug richting San Sebastian en de Atlantische oceaan. Niet langs dezelfde route, dat spreekt, maar via een meer oostelijke lus die ons langs indrukwekkende hellingen en vergezichten voerde. Spek voor de bek van de Africa Twin, want na de bochtige bergwegen volgde zowaar nog een stuk met snelle slingers en brede wegen. 

Genoeg om er ons nog meer van te overtuigen dat adventure rijden ook kan als je niet al te veel tijd hebt. De twee dagen in Spanje toonden aan dat je met een goed uitgekiende route en een motor als de Africa Twin zelfs op de tijdsspanne van een weekend memorabele momenten kunt opbouwen. Nog van dat!

Dank aan Bridgestone Europe voor het ter beschikking stellen van de motor, de route en de accommodatie!

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.