Soms hebben we al eens last van vooroordelen, voor we een test aanvatten. Zo ook bij de Royal Enfield Classic 350: de zoveelste klassiek vormgegeven motorfiets, een wat karakterloze 350cc-ééncilinder met slechts 20 pk, weinig spannend aan. Maar ik kon er niet verder naast zitten…
Zo klassiek als mogelijk
Om te beginnen kun je voor de Classic 350 kiezen uit maar liefst zeven verschillende kleurstellingen. Begin met een chromen of zwarte basis en combineer dat met een klassieke of eerder moderne touch. Voor ieder wat wils. Met die lange, brede spatborden, de typische spaakvelgen en uitlaat, om nog maar te zwijgen over de koplamp met zijn petje. Het is allemaal zo klassiek als mogelijk vormgegeven. Dus geen moderne café racer waar er tientallen van bestaan, maar eerder een vooroorlogse styling.
Hard metaal
Ga je de Classic 350 wat van dichterbij bekijken, dan valt op hoe mooi en stevig alles is afgewerkt. Er is nauwelijks gebruikgemaakt van slap plastic, maar wel van hard metaal. Geen richtingaanwijzers of nummerplaten die los zitten en geen plastic kappen die je een centimeter in kunt duwen. Nee, dit is een sterke jongen. Dat voel je ook aan het zadel, dat stevig gepolsterd is en erg uitnodigend. De zitpositie is heel aangenaam, met een mooie rechte rug en benen die een makkelijk haalbare hoek maken. Dat ziet er niet meteen dynamisch uit, maar comfortabel is het in ieder geval wel.
20 paarden
Het chassis en motorblok komen rechtstreeks van de vorig jaar voorgestelde Meteor 350, zonder verdere aanpassingen. In de nabije toekomst komen er nog twee modellen op dit platform, wist Royal Enfield ons te vertellen. Er is een totaal gebrek aan elektronica of rijhulpmiddelen, maar dat heb je ook allerminst nodig op de 20 pk sterke Classic. De ééncilinder moet een rijklaargewicht van 195 kg voortstuwen (+ rijder) en doet dat met verve. Verwacht geen sensationele trekkracht, maar wel een soepele, evenredige en vooral trillingvrije motorloop. Ook de samenwerking met de vijfversnellingsbak verloopt zacht en duidelijk. Zoals het hoort.
Rijplezier primeert
Met 20 pk heb je niet veel kracht over, maar wel voldoende voor een gezapig tempo. Neem de natuur in je op, kijk al eens wat meer rond en geniet. De Classic vraagt niet om gepusht te worden, maar beweegt zich liever luilekker voort. Als je dan toch een keer voor een slingerweg staat en je kunt jezelf niet bedwingen, dan stuurt de Classic neutraal en gewillig mee, af en toe een voetsteun schrapend over het asfalt. De remmen van ByBre (By Brembo) bijten voldoende hard op de enkele schijf voor- en achteraan. Je zult er niet mee met je gezicht op het stuur slaan, maar er ook geen ravijn mee induiken.
Typisch Enfield-karakter
Laat je helemaal het kind in je los, dan wring je het monocilindertje uit tot tegen de rode zone – die je auditief moet vinden omdat er geen toerenteller is – en vind je nog verrassend veel (sportief) rijplezier. Je zou het de Classic 350 niet geven, als je ‘m zo ziet staan. Toch weten ze bij Royal Enfield op de een of andere manier rijplezier, licht sportief of niet, te laten primeren. We merkten het eerder al bij andere machines van het merk, die ook dat typische Enfield-karakter hebben. Hoe ze het daar doen, is ons een raadsel, want de machines steken relatief simpel in elkaar en gebruiken geen hoogtechnologische materialen. Je hebt zelfs een stereovering achteraan.
Toch weet ook de Classic 350 ons te bekoren. Is het de lange geschiedenis van het merk? De sympathieke styling? De simpliciteit van opstappen en wegwezen met een minimum aan pk’s? De erg aanvaardbare prijzen? Waarschijnlijk een combinatie van al die elementen. Maar dat het werkt, mag duidelijk zijn.
Onder het zadel
Motor: lucht/oliegekoelde ééncilinder, 349cc
Vermogen: 20,2 pk
Topsnelheid:120 km/u
Drooggewicht: 195 kg
Zadelhoogte: 805 mm
Verbruik: 2,8 l/100 km
Prijs: € 5.399
Meer info vind je op de website van Royal Enfield en op motorprijzen.be
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853