Motortest

© Zep Gori voor Honda

EERSTE TEST: 2023 Honda CB750 Hornet

22 maart 2023
Door Thierry Sarasyn

Met een volledig nieuw blok en een andere kijk op het concept – dat we al sinds ’98 kennen – maakt Honda volgend jaar een rentree met de Hornet. Het was met meer dan doorsnee nieuwsgierigheid dat onze man afreisde naar Spanje om de 2023 Honda CB750 Hornet te testen.

Papier vs realiteit

Op papier oogt de nieuwe CB750 alvast mooi. 92 pk, 75 Nm en een rijklaar gewicht van 190 kg. Met daarenboven een prijs van 7.799 euro. Dat zijn cijfers die het beste laten verhopen. Er is echter wel vaker een hemelsbreed verschil tussen wat op papier aangekondigd wordt en wat je echt voelt tijdens een testrit. Die nieuwe 755 cc paralleltwin is immers volledig nieuw. Eerste test 2023 Honda CB750 Hornet 0004Vòòr de test, konden we ons wel een ruw idee vormen van hoe deze motor zou sturen – het is nu eenmaal een middenklasse naked – maar dat blok was een groot vraagstuk. Eentje waarop we ondertussen het antwoord kennen.  U ook, als u de volgende lijnen leest.

Hart en ziel

Om maar met de deur in huis te vallen: het nieuwe blok is méér dan het hart van de nieuwe Hornet, het is er ook de ziel van. Met andere woorden: er is dus niet enkel vermogen, maar ook karakter. De vrees dat dit blok door zijn hoge vermogen ook piekerige jongen zou zijn, bleek ongegrond. Op de lege bochtige wegen van de Spaanse siërra’s toonde de paralleltwin zich niks minder dan uitmuntend. Sterk onderin en daarna gaat het in één rechte lijn naar de piek van het vermogen. Kracht te koop over de ganse (rechte) lijn dus en dat wil zeggen dat je bijzonder schakellui kunt rijden.

Onze gids ging er echter van bij het begin wel erg stevig tegenaan. Automatisch ga je dan intensief schakelen om het sportieve ritme aan te kunnen houden. Maar na een paar kilometer begon het te dagen dat je beter een versnelling minder afschakelt op deze Hornet dan op de doorsnee middenklasse naked. Omdat de Honda zich net zo vlot op gang trekt in een hogere versnelling. ’t Gaat net zo snel vooruit, maar je hoeft niet op te schakelen of shortshiften. En ook dat schakelen kostte trouwens niet al te veel tijd, Honda heeft een perfect werkende quickshifter in zijn optiepakket. En die zat zowaar op onze testmotor. Zonder hier al te diep in te gaan op de drie optiepakketten van de Hornet, geven we wel mee dat we zonder twijfel die quickshifter er zouden bij kopen. Kost 290 euro, daar blijf je nog altijd mee onder de kaap van de 8.000 en het ding werkt perfect in beide richtingen.

Wendbaarheid troef

Terug naar het rijden en het verrassend hoge tempo dat de 2023 Honda CB750 Hornet aankon. Met dank aan de sterke tweecilinder, maar toch ook met een verrassend goed rapport voor het rijwielgedeelte. “Verrassend” omdat we voor aanvang van de testrit de achterkant een beetje iel vonden ogen. Het is gewoon wat wennen aan een 750 met een 160 achterband, maar het blijkt wel de juiste keuze. De Hornet is een toonbeeld van wendbaarheid en daar helpt die niet al te dikke achterband aan mee. Eerste test 2023 Honda CB750 Hornet 0008Omdat ie rijklaar ook amper 190 kg op de weegschaal brengt, heb je op het vlak van sturen en richtingsveranderingen de indruk dat je met een 500 cc op pad bent. Maar dan wel eentje met 92 pk en 75 Nm en een alomtegenwoordig koppel. De resultaat van die combinatie laat zich raden. De Hornet zoemt weer als een volleerde pretmaker over de wegen. Nee, we hebben de vierpitter uit het origineel niet gemist – en dat was initieel wel een beetje onze vrees. De standaard afstelling van de 41 mm upsd Showa is goed. En dat is mooi meegenomen, want de vork is niet instelbaar. De achterschokbreker voldeed nadat we de veervoorspanning iets verhoogden.

Betaalbaar

De iets harder ingestelde monoshock deed niks af van het comfort maar verhoogde lichtjes het sportieve potentieel. De Hornet biedt een goed compromis tussen comfort en sportiviteit. Kan het beter? Ongetwijfeld. Op de bovenste plank bij Öhlins ligt er nog één en ander dat de Showa’s overtreft qua werking en instelbaarheid. Brembo kan zonder twijfel beter bieden dan de dubbele schijven met Nissin klauwen die er nu op zitten. Alleen: die deden het tijdens deze test gewoon goed met een juiste combinatie van kracht en doseerbaarheid. Weet je, dit is een motor met een bijzonder scherpe prijs. Honda heeft niet geprobeerd de ultieme naked te bouwen. Ze willen met de Hornet een zo goed mogelijke motor brengen tegen de laagst haalbare prijs. Het lijdt geen twijfel dat ze daarin geslaagd zijn.

Geen compromis

Je moet trouwens altijd een beetje uitkijken als je een motor een goede prijs-kwaliteit verhouding toedicht. Het laat soms vermoeden dat er beknibbeld wordt op de afwerking, uitrusting of het gebruikte materiaal. Dat is hier alvast niet het geval. De 2023 Honda CB750 Hornet biedt een goed elektronicapakket, met in elk van de vier rij-modi drie parameters: het vermogen, de motorrem en de mate van tractiecontrole. In de vierde modus, ‘User’ kun je elke parameter afzonderlijk instellen en daarbij ook nog de tractiecontrole uitschakelen. Dat is vooral handig voor wie graag eens een wheelietje meepikt. De Hornet is daar haast vragende partij voor; wie het voorwiel aan het zweven wil brengen, zal daar geen enkel probleem mee hebben.

Packs

Wie andere accenten wil leggen, zal zijn of haar heil kunnen zoeken in één van drie optionele pakketten. Daarin ligt een focus op sport, stijl of touring-kwaliteiten. Het is goed dat die packs er zijn, want de Hornet is een typische motor die je haast noopt om een persoonlijke toets aan te brengen. Streepje op de wielen, tanktas, klein windschermpje, andere stuurgewichten… de mogelijkheden zijn groot, de prijzen betaalbaar en de kwaliteit en pasvorm zijn gegarandeerd. Wedden dat er maar weinig Hornets zullen rondrijden die helemaal in standaard trim zijn?

Geslaagde rentree

De slotsom na twee dagen testen is dat Honda zijn rentree met de Hornet maakt via de grote poort. We hoorden na de eerste presentatie op Intermot -ondertussen ruim twee maand geleden – dat er hier en daar getwijfeld werd aan het uiterlijk. Eerste test 2023 Honda CB750 Hornet 0006Nu valt er over geuren en smaken niet te twisten, maar feit is wel dat de motor in het echt er impressionanter uitziet dan op foto en dat o.a. de gele en witte uitvoering bij zowat iedereen in de smaak vielen. Het neemt niet weg dat de koplamp misschien meer op die van de originele Hornet mocht geïnspireerd zijn dan op die van een CB500. Dat is dan ook het enige punt(je) van kritiek. Voor het overige doet de Hornet wat je er mag van eisen en hij biedt zelfs wat extra. Dat is boven de verwachtingen.

Begeesterend

Een motor moet begeesteren. Hij moet je zin geven om te gaan rijden – ook als het weer eens tegenzit of als je humeur net zo goed als de barometer op onweer staat. Zelfs als je hem door en door kent, moet hij bij een acceleratie een glimlach op je lippen toveren. En hij moet je ook blijven uitdagen om een betere rijder te willen worden. De Honda CB750 Hornet doet al dat en nog wat meer. Het is misschien niet de motor met de hoogste fun-factor op de hele markt, maar het is ontegensprekelijk de leukste motor uit het ganse Honda gamma. De Hornet mag zich bij deze officieel de leukste thuis noemen.

Honda had een guit in de familie nodig. Er dreigde immers naast de onomstreden deugdelijkheid van het gamma ook een beetje een breed gespreide ‘sérieux’ in de line-up te sluipen. De Hornet brengt de speelsheid terug bij Big Red. En omdat de nieuwe tweecilinder niet beperkt blijft tot dit model, kunnen we nauwelijks wachten om een been te gooien over de Transalp. Die maakt gebruik van datzelfde heerlijke Unicam blok en gooit er en een adventure pakket bovenop.

Technische gegevens 2023 Honda CB750 Hornet

MOTOR          

Type:  Vloeistofgekoelde parelleltwin unicam

Cilinderinhoud: 755 cc

Boring x slag: 87 x 63

Transmissie: zes versnellingen

Koppeling: Natte meerplaats, assist-/slipperkoppeling

Eindoverbrenging: ketting

PRESTATIES    

Maximaal vermogen 92 pk bij 9500 tpm.

Maximaal koppel  75 Nm bij 7250 tpm.

ELEKTRONICA

Motor 4 rij-modi

Rijwielgedeelte ABS, Tractiecontrole, Wiellift controle

RIJWIELGEDEELTE     

Frame stalen diamanttuype

Vering voor 41 mm upsd Showa

Vering achter Monoshock op Pro Link instelbaar in voorspanning

Rem voor hydraulisch bediende dubbele 296 mm schijf met Nissin vierzuigerremklauwen

Rem achter hydraulisch bediende enkele 240 mm schijf met éénzuigerremklauw

MATEN & GEWICHTEN         

Wielbasis 1420 mm

Balhoofdhoek 25°  

Naloop 99 mm

Zithoogte 795 mm

Rijklaar gewicht 190 kg          

Tankinhoud 15,2 liter

PRIJS & INFO  

Prijs België 7.799 euro

Al het nieuws over motoren bij de collega's van MotorNieuws.be

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.