dinsdag, 07 juni 2022

Motortest: 2022 Harley-Davidson Nightster

Geschreven door  Thierry Sarasyn
Motortest: 2022 Harley-Davidson Nightster © Harley Davidson
Consternatie alom, toen Harley-Davidson vorig jaar z’n luchtgekoelde Sportsters diende te slachtofferen omwille van Euro5. De instapmodellen uit Milwaukee verdwenen, en een gapend gat verscheen onderaan het gamma, waardoor nieuwe klanten steeds moeilijker de weg vonden naar ‘American Steel’. Amper een jaar later heeft H-D een oplossing in de rangen: die het nieuwe Revolution Max-blok voor ‘t eerst in z’n kleine versie laat zien in de al even nieuwe Nightster.



Harley Davidson Nightster 12 1536x1024 1

Compleet nieuw

Nagenoeg elk onderdeel aan de nieuwkomer is nagelnieuw, van ’t slanke profiel tot de lage en brutale look. De Nightster volgt de klassieke Sportster-styling met stereovering achteraan, het legendarische ronde luchtfilterhuis tussen de cilinders in en het solozadeltje.Harley Davidson Nightster 20220407 DSC8006 Het Revolution Max-blok is hier een geknepen versie van de 1.252cc-versie die we kennen uit de Sportster S en Pan America. Het resultaat is 90 pk bij 7.500 tpm, en 95 Nm bij 5.750 tpm.

Makkelijk

In de regenmodus gebeurt er onder de 3.500 tpm quasi niks, waarbij een twist aan het gas amper respons oplevert. Hogerop in de toerenschaal bouwt het blok wel mooi lineair op richting begrenzer bij 9.500 toeren. Na een paar kilometer gewenning moesten we wel overschakelen op de Road-modus en de ietwat onstuimige Sport-modus  om aan te pikken bij de kopgroep.
HarleyDavidson 20220413 DSC9115De erg vlakke koppelcurve en de relatief hoge toerentallen die dit blok draait, doen nog het meest denken aan een paralleltwin. Niet zozeer wat je verwacht van een 60° V-Twin, maar zeker niet verkeerd. Vrij beperkte veerwegen, een zadelhoogte van 705 mm en een laag zwaartepunt zorgen ervoor dat ook kleinere rijders de Nightster erg makkelijk van de zijstandaard getild krijgen, makkelijk opstappen, én comfortabel zitten op deze kleinste Sportster.

Snedig

De Nightster vertoont snedig stuurgedrag en een (voor Harley-Davidson) ongeziene wendbaarheid, meer dan behoorlijke remprestaties en een blokje dat aanmoedigt om flink op ‘t gas te gaan na elke asfaltknik. Net zoals de Sportster S, moet ook de Nightster het zien te rooien met een enkele remschijf.HarleyDavidson 20220413 DSC9088 Op de Nightster is die set-up goed voor een pak feedback vooraan en een mooi progressieve opbouw van de remdruk. Als iemand die er graag de achterrem even bijneemt in korte knikjes, was ‘t mooi om te merken dat ook die laatste best wat tanden laat zien om de massa te vertragen. Al dient gezegd dat daar best wat overtuiging van je rechtervoet voor nodig is.

Vlot maar pittig

Qua toegankelijkheid is de nagelnieuwe Revolution Max 975T een prima blok, dat erg lineair oppikt, ondanks de 90 pk en 95 Nm nooit overdondert en – vooral in Sport-modus – ook iets in petto heeft voor wie al wat kilometers onder de riem heeft. Harley Davidson Nightster 20220407 DSC8016De zithoogte is erg benaderbaar, het zwaartepunt is mede dankzij de tank onder het zadel ook zo laag mogelijk gelegd, waardoor opstappen en stilstaan een fluitje van een cent is. Sturen is een waar plezier eenmaal je het tempo ietwat opschroeft, en de rijhulpjes zijn heus niet enkel voor A2-rijders een pluspunt. Enkel het prijskaartje van de Nightster is aan de pittige kant als je ‘m als instapmotor ziet. In België betaal je namelijk minimaal € 15.495.

Onder het zadel:

Motorblok: Vloeistofgekoelde viertakt V-twin
Cilinderinhoud: 975 cc
Vermogen: 90 pk bij 7500 tpm
Gewicht: 221 kg
Prijs: € 15.495 

Meer info: op de website van Harley-Davidson en op motorprijzen.be

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy