maandag, 24 januari 2022

Je elektrische bedrijfsauto thuis opladen: hoe wordt dat vergoed?

Geschreven door  Dieter Quartier
Je elektrische bedrijfsauto thuis opladen: hoe wordt dat vergoed? © Tesla
Je plug-inhybride of elektrische auto opladen doe je meestal thuis. Wat zijn de mogelijkheden en hoeveel subsidie kun je krijgen voor de infrastructuur? En hoe zit het met het doorrekenen van stroom die je thuis gebruikt om je bedrijfsauto op te laden?

Thuis laden

Er zijn diverse laadmogelijkheden voor thuisgebruik. Je kunt je EV bijvoorbeeld opladen met de laadkabel met huishoudstekker die (meestal) bij de auto wordt meegeleverd. Deze oplossing is echter erg traag en bovendien kun je niet meten hoeveel stroom er wordt opgeladen. 

De smart cable staat een trapje hoger op de laadladder. Hij is niet sneller, maar is geconnecteerd met het internet en kan nauwkeurig doorseinen hoeveel elektriciteit een bepaalde auto heeft onttrokken aan het stroomnet. 

De derde, meest courante oplossing betreft de wallbox. In zijn eenvoudigste vorm doet hij maar één ding: het laden versnellen. Idealiter is hij eveneens verbonden met het internet om het verbruik door te geven. Nog beter is een laadpunt met load-balancing: dit systeem laat het laaddebiet variëren naargelang van het verbruik van je huishoudtoestellen zodat je je pieken kunt afvlakken.

Vergoeding van laadstroom thuis

Rij je met een (deels) elektrische bedrijfsauto, dan wordt de stroom die je thuis verbruikt om hem op te laden meestal vergoed door je werkgever. Dat kan belastingvrij, op voorwaarde dat de stroom gemeten wordt en aan een correct tarief wordt vergoed. Dat betekent dat de laadpaal of wallbox van het ‘intelligente’ type moet zijn: hij moet het verbruik kunnen meten en het bedrijfsvoertuig kunnen identificeren. 

Als de werkgever een laadpaal ter beschikking stelt, kan de elektriciteit voor het laden van de bedrijfswagen gefactureerd worden aan de werkgever op basis van het werkelijke verbruik. Deze kosten zijn aftrekbaar door de werkgever volgens hetzelfde percentage van aftrekbaarheid dat voor de wagenkosten geldt. Voor elektrische bedrijfswagens is dit altijd 100%.

Zelf een laadpaal kopen

Wie als particulier thuis een laadpaal laat installeren, kan de kosten (maximaal € 1.500) in mindering brengen van zijn personenbelasting. Tot eind 2022 krijg je een tegemoetkoming van 45 procent van de investering. In 2023 daalt dat percentage naar 30 procent en in 2024 (tot 31 augustus) naar 15 procent. Het moet wel om een slimme laadpaal gaan die gevoed wordt door 100 procent groene stroom. Je moet dus ofwel voor een groene leverancier kiezen, ofwel gebruikmaken van je eigen zonnepanelen.

Dit artikel maakt deel uit van de Autonieuws “Het is geen salon’-Gids, met onder meer informatie over de nieuwe modellen in 2022, de nieuwe fiscale regels, het ‘terugverdienmodel’ van elektrische auto’s, leasing, renting, laadpalen thuis, op kantoor en onderweg, en lage-emissiezones. Download hem nu gratis!

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy