dinsdag, 05 oktober 2021

Is lpg opnieuw het overwegen waard?

Geschreven door  Dieter Quartier
Is lpg opnieuw het overwegen waard? © Groupe Renault
Zodra de aardolieprijzen de pan uit swingen, duikt dezelfde vraag weer op: is lpg misschien het overwegen waard? Aan de pomp kost het immers minder dan de helft van benzine.


‘Liquefied Petroleum Gas’ was populair in de jaren zeventig, toen de oliecrisis de benzineprijzen naar astronomische hoogten duwde en mensen manieren zochten om geld uit te sparen. Met de opkomst van de zuinige dieselmotor in de jaren 80 enerzijds en de kwalijke reputatie van gas (als gevolg van amateuristische installaties) anderzijds is lpg nooit echt doorgedrongen bij ons.

Toch heeft autogas een trouwe schare fans. Renault-dochter Dacia is zelfs een heuse voorvechter van lpg. Het biedt van elk van zijn modellen een Eco G-versie aan. Omdat het systeem ‘af fabriek’ is, behoud je ook de volledige twee jaar waarborg op je Dacia. Daar wringt het schoentje bij de andere merken. Laat je je auto – nieuw of niet – ombouwen tot lpg door een derde partij, dan verlies je elke vorm van garantie op je motor.

Betrouwbaarder en veiliger dan ooit

De technologie is niettemin sterk geëvolueerd de voorbije twee decennia. Vandaag wordt het lpg meestal vloeibaar geïnjecteerd, wat voor een verkoelende werking zorgt in de verbrandingskamer en de prestaties verbetert. De verbrandingstemperatuur blijft echter hoger van bij benzine. Er wordt hoe dan ook aanbevolen om een systeem te voorzien dat de kleppen extra smeert zodat ze langer meegaan. 

Een auto op autogas moet overigens aan strenge veiligheidseisen voldoen. Het systeem wordt onderworpen aan druktests en moet sowieso eerst gekeurd worden voordat de auto de openbare weg op mag. Het gasreservoir beschikt over diverse veiligheidsmechanismen waardoor ontploffingsgevaar vrijwel onbestaande is. Ook is een tank dermate sterk dat deze bij auto-ongelukken vrijwel nooit scheurt. 

Haal je de investering eruit?

De meerprijs van een lpg-systeem bedraagt zo’n 3.000 euro. Dat kun je terugverdienen vanaf een bepaald aantal kilometer, maar alles hangt af van het verbruik van de auto en het prijsverschil aan de pomp. Je moet overigens rekening houden met een meerverbruik van 25% ten opzichte van benzine. Dat komt omdat er in een liter lpg minder energie zit dan in een liter benzine.

Voorbeeld 1: Seat Leon 1.5 TSi 130 pk. Op benzine verbruik je een liter of zes per honderd kilometer. Op lpg wordt dat 7,5 liter. Als je 10.000 per jaar rijdt, betaal je € 930 aan benzine (gerekend aan € 1,55 per liter), terwijl je € 525 zou betalen mocht je op lpg rijden (gerekend aan €0,70 per liter).  Dat levert een voordeel op van € 405 per jaar, maar in Vlaanderen moet je jaarlijks € 148,68 aan aanvullende verkeersbelasting voor lpg betalen in dit geval. Je voordeel smelt dus naar zo’n €246. Je moet dus al 12 jaar rijden om de investering terug te verdienen.

Voorbeeld 2. Mercedes-Benz GLC200 4Matic. Op benzine verbruik je een liter of negen per honderd kilometer. Op lpg wordt dat 11,25 liter. Als je 25.000 per jaar rijdt, betaal je € 3.487 aan benzine (gerekend aan € 1,55 per liter), terwijl je € 1.968,75 zou betalen mocht je op lpg rijden (gerekend aan €0,70 per liter).  Dat levert een voordeel op van € 1.518,75. Trek daar de jaarlijkse bijkomende lpg-belasting van af (€ 148,68) en je behoudt nog steeds een winst van € 1360. Een dikke twee jaar rijden volstaat dus om de meerprijs van de lpg-installatie te compenseren.

Conclusie

Ja, lpg is interessant, maar alleen voor wie behoorlijk wat kilometers rijdt met een auto die niet uitblinkt door een uitgesproken zuinige werking. Hoe groter het brandstofverbruik, hoe sneller je je investering terugverdient. Dat gold dertig jaar geleden en blijft ook een wetmatigheid in de toekomst. Lpg evolueert immers mee met de prijs van aardolie, net als benzine en diesel, en het verschil in de groothandelprijs en accijnzen houdt het voordeel allicht voldoende groot.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy