vrijdag, 19 maart 2021

Welke auto’s hebben een hoge restwaarde?

Geschreven door  Dieter Quartier
Welke auto’s hebben een hoge restwaarde? © JLR
Wie de kosten wil drukken, houdt best ook rekening met de restwaarde van de auto. Welk type voertuig scoort goed op de tweedehandsmarkt en vormt dus de betere keuze bij aankoop?  



De wet van vraag en aanbod speelt op elke markt, ook die van de tweedehandsauto’s. Wat schaars en populair is, stijgt in waarde, maar het omgekeerde geldt ook. Niemand kan met zekerheid voorspellen wat een bepaalde auto over enkele jaren zal opbrengen, maar het is een oefening die elke leasingmaatschappij doorlopend doet. Geen sinecure, zeker als de kans bestaat dat de wetgeving, belastingen en andere externe factoren tussen nu en het moment van verkoop wijzigen.  

Ook al is de markt dynamisch, toch kun je bepaalde trends zien die naar zich alle waarschijnlijkheid zullen verderzetten op middellange termijn en de restwaarden de komende jaren zullen beïnvloeden. Zo valt het niet te ontkennen dat diesel marktaandeel verloren heeft bij de nieuwverkoop, meestal ten voordele van benzinemotoren. Dit verschijnsel laat zich ook stilaan voelen op de tweedehandsmarkt.  

Toch zou dit op termijn kunnen betekenen dat de restwaarde van diesel stabiel blijft omdat er een evenwicht is tussen vraag en aanbod. Benzinemodellen zouden kunnen zakken in prijs op de tweedehandsmarkt als er te veel in de aanbieding zijn.    

Gezocht: hybride of elektrische SUV

Vandaag is bijna een op drie nieuw verkochte auto’s in Europa een SUV of cross-over en de groeicurve van dit soort auto’s lijkt vooralsnog niet te pieken. Omdat de tweedehandsmarkt de markt van de nieuwe auto’s volgt – weliswaar met enige vertraging – en het aanbod in verhouding nog vrij beperkt is, laten tweedehands-SUV’s hoge verkoopprijzen noteren. Anders zit het met die van breaks: daarvan zijn er te veel in omloop. 

Tot slot laat ook de omschakeling naar alternatieve aandrijfvormen zich langzaam maar zeker voelen bij de occasions. Een studie van Autovista geeft aan dat hybride en elektrische auto’s relatief gezien waarschijnlijk meer zullen opbrengen dan hun evenknieën met gewone verbrandingsmotor. Dat zal vooral de komende jaren zo zijn: de hoeveelheid (plug-in)hybride en elektrische auto’s die in 2019 en 2020 zijn ingeschreven en tussen vandaag en 2023 op de markt komen, zal waarschijnlijk de tweedehandsvraag niet dekken. 

Conclusie? Wie vandaag voor de aankoop van een nieuwe auto staat en van plan is om er een jaar of drie-vier mee te rijden, kiest misschien beter een elektrische of hybride cross-over of SUV. De meerprijs van de PHEV-, HEV- of BEV-versie ten opzichte van de conventionele variant met diesel- of benzinemotor verdien je deels terug bij de herverkoop. Als zelfstandige of vennootschap kun je bovendien genieten van een hele rist fiscale voordelen als je voor een plug-inhybride opteert, zodat je in vele gevallen tot een gunstig scenario komt.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy