vrijdag, 26 februari 2021

Hoeveel kost een bedrijfswagen nu echt?

Geschreven door  Dieter Quartier
Een auto van de zaak kan een interessant extralegaal voordeel zijn, maar hoeveel kost hij op het einde van de rit en hoe kun je de kosten onder controle houden? 


Veel ondernemers kijken in de eerste plaats naar de aankoopprijs van de auto. Die is anno 2021 eigenlijk achterhaald als aankoopcriterium. Door de fiscale regels, de brandstofkosten, de onderhoudskosten, de restwaarde en nog heel wat andere zaken kan een auto die op het eerste gezicht de goedkoopste lijkt, achteraf de duurste blijken.

Wil je de werkelijke prijs van een bedrijfswagen kennen en financieel de juiste keuze maken, dan moet je naar de Total Cost of Ownership (TCO) kijken. Maar wat is dat en hoe bereken je die? 

Meer dan de aankoop

De grootste factor in de TCO is het waardeverlies van de auto. Dat is eigenlijk de aankoopprijs verminderd met het bedrag dat je voor je auto krijgt als je hem weer verkoopt, ook wel de restwaarde genoemd. Hoe hoger de restwaarde, hoe lager de waardevermindering en dus hoe minder je uiteindelijk betaalt. 

Naast het waardeverlies zijn er de operationele kosten. Denk aan het onderhoud, de herstellingen en de banden. Ook moet je een verzekeringspremie betalen.

De verzekering kun je vrij gemakkelijk becijferen, maar de andere elementen niet. Er is echter een manier om een goede indicatie te krijgen aan de hand van een offerte voor een operationele leasing oftewel verhuur op lange termijn. Daarin zitten immers alle financiële en operationele kosten vervat.

Je zult vaststellen dat de operationele kosten al snel oplopen tot 40% van het totale leasebedrag per maand. Bij een elektrische auto zijn ze in verhouding lager, bij een auto met verbrandingsmotor iets hoger.

Btw en verworpen uitgaven

Eigenlijk zou je nog enkele stappen verder moeten gaan om het volledige plaatje te zien. De btw op een personenwagen kan door btw-plichtigen in de meeste gevallen slechts voor 35% gerecupereerd worden. De kostprijs moet dus vermeerderd worden met 65% van de btw.

Bovendien zijn de autokosten – inclusief het stuk niet-recupereerbare btw – slechts gedeeltelijk fiscaal aftrekbaar, tenzij je voor een elektrische auto of een plug-inhybride met een uitstoot van maximaal 42 g/km gaat. Het aftrekbaarheidspercentage hangt af van de CO2-uitstoot en het motortype en varieert tussen 40% en 100%. Dat wil zeggen dat je als vennootschap en als eenmanszaak belast wordt op het gedeelte dat niet-aftrekbaar is en als ‘verworpen uitgave’ wordt beschouwd. 

Tot slot moeten vennootschappen ook nog een solidariteitsbijdrage betalen op auto’s die door de werknemers (CO2-bijdrage) worden gebruikt alsook bijkomende verworpen uitgaven op basis van het Voordeel van Alle Aard dat van toepassing is op de auto.

Geen gemakkelijke materie, maar er zijn specialisten op de markt die je tegen een billijke vergoeding kunnen helpen bij de berekening van de TCO van je huidige en/of volgende bedrijfsauto. Tegelijk geven ze je ook advies.

Bij Car-Matchers, bijvoorbeeld, kun je al terecht voor een adviespakket vanaf € 125 + btw.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy