Per 1 mei 2016 is Ponz Pandikuthira de nieuwe Vice President Product Planning van Nissan Europe. Hiervoor was Pandikuthira LCV Business Director.
Als Vice President Product Planning rapporteert Pandikuthira aan Guillaume Cartier, Senior Vice President Sales and Marketing van Nissan Europe, en aan Keno Kato, Corporate Vice President Global Product Planning van Nissan in Japan. Pandikuthira blijft werken vanuit Nissan International SA in Rolle, Zwitserland.
Pandikuthira is verantwoordelijk voor het signaleren van en inspelen op nieuwe trends. Op basis daarvan past Nissan zo nodig het productgamma aan, zodat dat aantrekkelijk en opwindend blijft. Nissan heeft als pionier van het steeds groter wordende Crossover-segment een naam hoog te houden op het gebied van product planning en kennis over de toekomstige wensen van klanten.
Pandikuthira kwam in 2012 bij Nissan. Als Chief Marketing Manager voor Crossovers, C-segment- en sportauto’s was hij verantwoordelijk voor zes modellen. Hij had de leiding bij de introductie van de nieuwe Nissan QASHQAI.
In 2014 werd Pandikuthira LCV Business Director. In die functie heeft hij met zijn team Nissan groot gemaakt in de Europese markt van lichte bedrijfsauto’s, onder meer door een nieuwe benadering van de marketing, verbetering van het dealernetwerk en de invoering van een garantie van vijf jaar of 160.000 km die ook overdraagbaar is – uniek in de bedrijfsautowereld.
Ponz Pandikuthira blijft ook in zijn nieuwe functie betrokken bij lichte bedrijfsauto’s, maar dan voor wat betreft product planning. Hij geeft leiding aan het team dat is verdeeld over vestigingen in Zwitserland, Rusland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Pandikuthira neemt de positie in van Ivan Espinoza, die overstapt naar de functie van Program Director D-platform in Nissans hoofdkwartier in Japan. Espinoza heeft diverse plannings- en marketingfuncties bekleed in Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika en was in Europa hoofd Product Planning. Daarmee heeft hij een zeer brede ervaring die hem van pas komt bij het bereiken van zijn doelen in zijn nieuwe, uitdagende functie.
Robert Lujan, tot op heden Divisional General Manager Global Sales and Performance in Japan, is de opvolger van Pandikuthira als LCV Business Director, Europe. Lujan kwam in 2007 bij Nissan en heeft in de Europese organisatie diverse leidinggevende functies bekleed voordat hij werd overgeplaatst naar Japan, waar hij een wereldwijde, leidinggevende sleutelrol speelde in het ontwikkelingsprogramma van Nissans elektrische voertuigen.
Lujan rapporteert eveneens aan Guillaume Cartier in Europa en aan Philippe Guerin Boutaud, Corporate Vice President van de Global LCV Business Unit in Japan.
‘Ponz Pandikuthira neemt de leiding bij Product Planning in Europa over in een spannende periode, waarin de auto-industrie enorme veranderingen doormaakt en geweldige kansen biedt. Zijn kennis en ervaring zijn van enorme waarde voor Nissan in Europa’, zegt Guillaume Cartier, Senior Vice President Sales and Marketing van Nissan Europe. ‘Robert Lujan heeft meer dan twintig jaar ervaring in de auto-industrie, zowel bij Nissan als elders. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij het succes van Nissans elektrische voertuigen. Het is geweldig dat hij terug is in Europa en leiding geeft aan de verdere groei van de LCV-tak – een belangrijk element voor ons succes in Europa.’