Net wanneer MINI met een heus modellenoffensief uitpakt, met de nieuwe Cooper, Countryman en Aceman, krijgt het merk vanaf augustus een nieuwe baas. De Duitser Stefan Richmann, die sinds 1997 voor BMW werkt, neemt vanaf 1 augustus de plaats van Stefanie Wurst als Head of MINI in.
Stefanie Wurst leidde MINI sinds 1 februari 2022 en was verantwoordelijk voor de ommezwaai van het Brits-Duitse merk richting elektrisch en het aanboren van nieuwe markten en doelgroepen. Ze speelde ook een belangrijke rol bij het invoeren van het Direct Salesmodel bij MINI in China en Europa. Op haar LinkedIn-pagina zegt ze dat ze met “een bitterzoet hart” haar functie zal neerleggen. Wat haar volgende job wordt is nog niet bekend, maar het lijkt er wel op dat ze niet langer bij BMW Group actief zal zijn.
De nieuwe nummer één, Stefan Richmann, is een ervaren BMW-gezicht met een duidelijk financiële achtergrond en verschilt daarin aanzienlijk van Wurst, die een marketingachtergrond had.
Richmann begon zijn carrière bij BMW Group in 1997 en werkte vanaf 2000 op de afdeling Corporate Strategic Planning voordat hij in 2004 werd aangesteld als Head of Sales Controlling. Vanaf 2008 was hij CFO bij BMW Spanje tot hij aan het eind van 2010 naar München terugkeerde en daar nog meerdere managementfuncties in de Controlling- en Finance-afdelingen bekleedde op het hoofdkwartier van de groep. Van 2017 tot april 2022 was hij CFO van BMW in de Verenigde Staten waarna hij eens te meer terugkeerde naar Duitsland om daar de Corporate Strategy Division van BMW Group te leiden.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853