dinsdag, 14 april 2020

Kleine (positieve) fiscale aanpassing voor plug-in hybride diesels

Geschreven door  Stijn Blanckaert
Kleine (positieve) fiscale aanpassing voor plug-in hybride diesels © Daimler
Fleet.be wist vandaag goed nieuws te melden, naar aanleiding van een antwoord van minister van Financiën Alexander De Croo op een vraag van N-VA-kamerlid Kathleen Depoorter aangaande de fiscale aftrekbaarheid van plug-in hybride diesels.

Het gaat om een ingewikkelde materie, namelijk die van de fiscale aftrekbaarheid van plug-in hybrides die in ons land gewijzigd is sins begin dit jaar.

Voor de berekening van de fiscale aftrek van een dieselwagen moet in de berekeningsformule die de CO2-uitstoot van de auto omzet in een percentage rekening gehouden worden met een coëfficiënt gelijk aan “1”, terwijl dat voor benzinewagens slechts “0,95” is. Daarmee wordt dus een voordeel toegekend aan benzinewagens, die slechts 95% van hun uitstoot in rekening zien gebracht worden, ten opzichte van 100% voor de diesels.

Die werkwijze werd geacht identiek te zijn voor plug-in hybride diesels en benzines, maar daar wordt nu verandering in gebracht. Federaal minister van Financiën Alexander De Croo heeft namelijk bevestigd dat de fiscale aftrek van plug-in hybride diesels op dezelfde manier berekend moet worden als die van plug-in hybride benzines, dus gebruikmakend van de coëfficiënt 0,95 en niet van de coëfficiënt 1 die geldt voor normale diesels.

Tot nu toe werd de aftrekbaarheid van plug-in hybride diesels berekend volgens de formule: Fiscale aftrekbaarheid = 120% – (0,5 % x 1 x CO2-uitstoot/km), en was dat voor plug-in hybride benzines 120% – (0,5 % x 0,95 x CO2-uitstoot/km), waardoor benzines met dezelfde uitstoot in sommige gevallen dus van een nog interessantere aftrekbaarheid konden genieten. De nieuwe formule is dus voor zowel diesel- als benzine plug-ins 120% – (0,5 % x 0,95 x CO2-uitstoot/km). 

Dat is (marginaal) goed nieuws, en zal -momenteel- enkel een verschil maken voor eigenaars en gebruikers van Mercedessen, aangezien enkel dat merk vandaag plug-in hybrides met een dieselmotor op de markt brengt, nu Audi (dat die aandrijving vroeger op de Q7 aanbood) of Volvo (met de V60) hun plug-in diesels hebben geschrapt. Hoe dan ook gaat het echt om een minimale wijziging, aangezien (zowel diesels als benzines) met een CO2-waarde die niet hoger ligt dan 40g/km altijd al aan het maximum aftrekpercentage van 100% zitten, waardoor de aanpassing van de coëfficiënt hier dus geen verandering teweegbrengt. Enkel voor plug-in hybride diesels met een uitstoot van meer dan 40g en minder dan 51g zou dit voor een -positief- klein verschil kunnen zorgen. Vergeet namelijk niet dat een plug-in hybride met een uitstoot van meer dan 50g als “fake” wordt beschouwd en zijn officiële normuitstoot niet mag gebruiken voor de berekening van de fiscale aftrek.

Tegelijk werd ook bevestigd dat de te gebruiken coëfficiënt van 0,90 voor CNG-auto’s (met maximaal 11 fiscale pk) niet gebruikt mag worden voor auto’s die op LPG rijden. Die laatsten moeten dus de coëfficiënt 0,95 blijven gebruiken.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy