De aangekondigde hervorming zal de Belgische autofiscaliteit er niet minder complex op maken. Daarom brengt leasemaatschappij Athlon Belgium een nieuwe reeks van vier fiscaliteitsdossiers uit, om fleetmanagers door het uitdagende parcours dat zich tussen vandaag en 2031 uitstrekt te gidsen. De eerste uit de reeks is vanaf vandaag beschikbaar.
Terwijl Vlaams minister van financiën Matthias Diependaele in oktober vorig jaar aankondigde werk te maken van een aanpassing van de fiscaliteit van pick-up trucks, maar er tot vandaag nog geen vordering in dat dossier zit, zat men in Wallonië niet stil. In het Franstalige landsgedeelte wordt de fiscaliteit van bestelwagens én van oldtimers intussen namelijk wel aangepast in het kader van een nieuw fiscaal decreet.
Het federale parlement zal naar verwachting in de week van 15 november 2021 stemmen over het wetsvoorstel rond de hervorming van de bedrijfsautofiscaliteit. Insiders geloven dat 90 procent al ongeveer vastligt en dat het enkel nog over enkele amendementen zal gaan. Dit is wat we (ongeveer) mogen verwachten.
De plannen van minister van Financiën Van Peteghem (CD&V) voor de herziening van de fiscaliteit van de bedrijfswagens zijn nog maar pas aangekondigd, maar voor ze omgezet kunnen worden in wetteksten is er onenigheid bij de coalitiepartners. Zo lijkt ook de volledige fiscale aftrekbaarheid van elektrische auto’s niet langer zeker.
Het federaal regeerakkoord stelde al dat het wilde werken aan de vergroening van de bedrijfswagenvloot en vanaf 2026 enkel nog fiscale voordelen wilde laten bestaan voor volledig elektrische firmawagens. Minister van Financiën Van Peteghem (CD&V) maakte zopas in een wetsontwerp duidelijk hoe hij dat wil doen. 
Vanaf 1 mei 2021 geldt een vernieuwd bandenlabel voor personenwagen- en bestelwagenbanden. Dit nieuwe label moet klanten helpen om bewuster te kiezen voor banden die veiliger, zuiniger en stiller zijn. Het vertelt echter nog steeds niet alles.
2021 is opnieuw een jaar vol wijzigingen op het vlak van de autofiscaliteit, met name door de introductie van de WLTP als berekeningsbasis. 
We hadden jullie beloofd dat we het nieuwe minimumbedrag van het Voordeel van Alle Aard zouden meedelen zodra de informatie voorhanden was. Dit is net binnengelopen: het minimum-VAA, dat steeds berekend wordt op basis van het indexcijfer van december, stijgt met tien euro ten opzichte van vorig jaar. Een meevaller dus.

Op 1 januari is het zover: de officiële CO2-uitstoot van alle nieuwe auto’s wordt verplicht gemeten volgens de strengere WLTP-methode. Toch mogen constructeurs nog tot eind 2021 de zogenaamde NEDC 2.0-waarde blijven communiceren. Dat leidt tot heel wat vragen, niet het minst over de voertuigbelastingen.

Werkgevers die hun werknemers een bedrijfswagen ter beschikking stellen die ook voor privédoeleinden (woon-werkverkeer en privékilometers) mag gebruikt worden, moeten daarvoor een solidariteitsbijdrage betalen aan de sociale zekerheid. Die wordt gebaseerd op de CO2-uitstoot en de brandstofsoort van de auto en wordt elk jaar geïndexeerd. De indexatie voor 2021 is intussen bekendgemaakt.
Pagina 1 van 3

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy