donderdag, 08 september 2022

Nieuwe elektrische Ford E-Transit Custom kan 1,1 ton laden en 2 ton slepen

Geschreven door  Dieter Quartier
Nieuwe elektrische Ford E-Transit Custom kan 1,1 ton laden en 2 ton slepen © Ford
Een vaak gehoorde kritiek op elektrische bestelwagens is dat ze te weinig kunnen laden en trekken. De nieuwe Ford E-Transit Custom maakt komaf met deze issues én haalt in het beste geval 380 kilometer uit zijn batterij, die hij deelt met de F-150 Lightning.


De zuiver elektrische versie van Europa’s meest verkochte bestelwagen werd van nul af aan ontworpen om klanten in het segment van de bestelwagens tot 1 ton een maximale productiviteit te bieden. De volledig nieuwe bestelwagen werd ontwikkeld op basis van input van kleine en middelgrote ondernemingen en wil de transitie naar elektrisch rijden zo vlot mogelijk maken. 

Daartoe introduceert hij cloudconnectiviteit en digitale technologieën, die allemaal tijdens de levensduur van de wagen kunnen worden bijgewerkt dankzij de Power-Up-software.

De digitale innovatie gaat hand in hand met een compromisloos laadvermogen en -volume. De E-Transit Custom kan tot 1.100 kilogram in zijn laadruimte vervoeren en een geremde aanhangwagen van 2.000 kilogram trekken. 

Batterij van de F-510 Lightning

De 74 kWh sterke 400V-batterij van de E-Transit Custom gebruikt de geavanceerde cellen van 82 Ah van de Ford F-150 Lightning om een 12 procent hogere energiedichtheid te geven dan de E-Transit. De batterij maakt een rijbereik tot 380 kilometer mogelijk, wat volgens de klantengegevens van Ford Pro ruim vier keer de gemiddelde dagelijkse rijafstand van bestelwagens van een ton is. 

Klanten krijgen de keuze tussen een vermogen van 100 kW of 160 kW (135 pk of 217 pk), terwijl het koppel steeds een flinke 415 Nm bedraagt. De aandrijfmotor wordt rechtstreeks op de achtervloer van het voertuig gemonteerd, zodat er geen specifiek subframe nodig is. Hij wordt ook 90 graden gedraaid om de laadruimte te maximaliseren en het gewicht en de complexiteit te verminderen. 

Eén met de laadinfra

Eigenaars van een E-Transit Custom plukken de vruchten van de specifieke voorzieningen van het Ford Pro E‑Telematics-systeem – gratis gedurende een jaar – dat livegegevens gebruikt om operatoren te helpen de locatie, efficiëntie en gezondheid van hun voertuigen op te volgen voor een maximale productiviteit. De software ondersteunt ook geoptimaliseerde laadstrategieën met EV-specifieke inzichten zoals laadstatus, laadniveau en resterend rijbereik, met personaliseerbare waarschuwingsdrempels bij een laag rijbereik. 

Met Scheduled Pre‑Conditioning kunnen eigenaars de E-Transit Custom ook programmeren om de batterij en cabine voor vertrek te verwarmen of te koelen. Zo besparen ze energie en optimaliseren ze het rijbereik. De E-Transit Custom is het allereerste elektrische voertuig dat een met damp geïnjecteerde warmtepomp gebruikt. Deze is standaard gemonteerd op alle voertuigen. 

Met de geïntegreerde driefasige wisselstroomlader van 11 kW kan de batterij van de E-Transit Custom in 7,8 uur volledig worden. De E-Transit Custom ondersteunt ook snelladen op gelijkstroom tot 125 kW voor een laadtijd van 15 tot 80 procent in 41 minuten. 

De ideale koerier

Koeriers maken dagelijks tot wel 200 stops en leveren daarbij soms 500 artikelen af. Om hun het leven gemakkelijker te maken, helpt Delivery Assist de kleine, courante handelingen te automatiseren en de veiligheid alsook het gebruiksgemak te verhogen. Wanneer het systeem actief is, wordt het Delivery  Assist-systeem ingeschakeld zodra de bestuurder de parkeerstand inschakelt. De E-Transit Custom schakelt automatisch de waarschuwingsknipperlichten in, sluit open vensters en vergrendelt de deur zodra de bestuurder de bestelwagen verlaat. 

Wanneer de bestuurder terugkeert, kan hij weer instappen en starten zonder dat hij daarvoor een sleutel nodig heeft. De waarschuwingsknipperlichten gaan uit en de ruiten keren terug naar hun vorige stand. 

Rijdende stroomcentrale

Net als bij de E-Transit kan ProPower Onboard tijdens het rijden of het werk tot 2,3 kW aan stroom leveren via stopcontacten in de cabine en de laadruimte om gereedschap, lichten en toestellen op te laden met de hoogspanningsbatterij van het voertuig.

De prijzen en levertermijnen zijn op dit moment nog niet vrijgegeven. We houden je op de hoogte.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy