Maanden voor de eerste leveringen beginnen en nog voor de auto in de showrooms staat verkocht VW sinds het openen van de orderboeken in mei al meer dan 10.000 exemplaren van de ID. Buzz. Ongeveer één op drie orders komt uit Noorwegen, waar al 3.400 klanten een bestelbon tekenden. Ook in Duitsland is het model erg populair, met alvast 2.500 bestellingen. In Nederland bestelden klanten al 1.100 stuks en ook in ons land is de ID. Buzz populair, met alvast 1.000 bestellingen. Daar komen ongetwijfeld nog talloze orders bij eens de auto in de showrooms staat en ook getest kan worden. Bovendien is de auto nog niet te bestellen in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, waardoor de aantallen ongetwijfeld nog aanzienlijk zullen oplopen. Het model wordt in 2024 ook in de Verenigde Staten gelanceerd.
Made in Hannover
De VW wordt momenteel alleen in het Duitse Hannover gebouwd. De productie begon er in mei, de eerste klanten zouden hun auto in oktober krijgen, in ons land verwacht VW de eerste exemplaren te leveren in december. Dit jaar zou VW in totaal 15.000 stuks bouwen, waarvan twee derden dus al verkocht zijn. Volgend jaar, het eerste volledige productiejaar, plant VW de assemblage van 60.000 stuks, een aantal dat later zou kunnen oplopen tot 130.000 exemplaren als het succes aanhoudt.
De ID. Buzz, die er als personenwagen en als bestelwagen is, is nochtans niet goedkoop. De goedkoopste personenwagenversie staat voor € 60.699 in de catalogus, de minimumprijs voor de cargo-uitvoering bedraagt € 53.155 inclusief btw.
Autonieuws trekt volgende week naar Kopenhagen om de ID. Buzz aan de tand te voelen. Begin september, wanneer het embargo verloopt, leest u hier alles over hoe VW’s nieuwe succesnummer rijdt.