© Fiat
Terwijl de vorige Doblo nog een eigen Fiat-ontwikkeling was, is de nieuwe generatie een nakomertje van de (voormalige) PSA-familie genaamd Berlingo-Combo-Partner. Niks mis mee, maar dus ook niks nieuws te melden.
Fiat wil vooral de nadruk leggen op de elektrische versie, e-Doblo genaamd. Dat is de derde elektro-van in het Professional-gamma van de Italiaanse constructeur, dat daarnaast ook de e-Ducato en de e-Scudo omvat.
Net als in de Opel Combo-e, de Peugeot e-Partner en de Citroën e-Berlingo wordt de aandrijving in de e-Doblo verzekerd door een 100 kW-motor. De batterij met een bruto inhoud van 50 kW zou goed moeten zijn voor een rijbereik van 285 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Snelladen kan hij aan 100 kW, zodat je de accu in een half uur kunt opkrikken van 10 naar 80 procent laadstatus.
Er zijn twee lengtes en drie configuraties (VAN, Crew Cab, Combi) om uit te kiezen. Het laadvermogen bedraagt in het beste geval 800 kilo – de niet-elektrische Doblo’s halen één ton. In de laadruimte is plaats voor 2 euro-pallets als je voor de grote versie gaat. Die kan meteen ook 4,4 kuub aan materiaal vervoeren. Prijzen worden later deze maand wereldkundig gemaakt.