woensdag, 01 september 2021

Geüpdatete Mercedes Sprinter stunt met ‘Speed Delivery Door’

Geschreven door  Dieter Quartier
Geüpdatete Mercedes Sprinter stunt met ‘Speed Delivery Door’ © Daimler AG
Het paradepaardje van Mercedes-Benz Vans krijgt een fikse technische update in de aandrijflijn, maar even interessant is het nieuws dat de Sprinter een sensorgestuurde ‘handsfree’ zijdeur introduceert. Die belooft extra veiligheid, ergonomie en werkefficiëntie voor pakjesbedelers.


De krachtige, hypermoderne en maximaal efficiënte OM 654 viercilinder dieselmotor wordt voortaan de enige verbrandingsmotor die nog verkrijgbaar is in de Sprinter. Dit trillings- en geluidsarme blok kennen we uit de personenwagens van het merk met de Ster en voldoet aan de emissienorm Euro VI-E en Euro 6d en kan – afhankelijk van de gekozen aandrijf- en opbouwvariant – in vier vermogensniveaus worden besteld: met 84 kW/114 pk, 110 kW/150 pk, 125 kW/170 pk en 140 kW/190 pk.

De combinatie van een aluminium blok en stalen zuigers, de Nanoslide-cilindercoating voor minder wrijving in de motor gecombineerd met de dynamische uitlaatgasrecirculatie en de nabehandeling van uitlaatgassen in de motor, zorgt ook voor een lager verbruik en lage emissies. 

Daarnaast wordt de 7-trapsautomaat ook bij de Sprinter eindelijk vervangen door de veel modernere 9G-Tronic. Samen met de uitgesproken overdrive-eigenschappen houden de negen versnellingen het motortoerental in vrijwel alle rijsituaties laag, wat ook een aanzienlijke besparing qua brandstofverbruik en een merkbaar lager trillings- en geluidsniveau met zich meebrengt. 

De handgeschakelde 6-versnellingsbak blijft ongewijzigd leverbaar.

Speed Delivery Door: een godsgeschenk voor pakketbezorgers

Naast het verbeterde rijcomfort biedt de Sprinter nog een extra plus op het gebied van ergonomie en veiligheid dankzij het innovatieve deursysteem ‘Speed Delivery Door’, dat af fabriek leverbaar is. Dit is een automatische, sensorgestuurde dubbele zwenkzwaaideur aan de bijrijderszijde (zoals bij een bus), die optioneel de conventionele schuifdeur naar de laadruimte vervangt.

Een lichtbarrière detecteert de bestuurder zodra deze vanuit de bestuurdersstoel de laadruimte binnenkomt. De Speed Delivery Door wordt dan automatisch ontgrendeld en geopend. Dit bespaart tijd en ontlast de bestuurder, omdat hij de bestelwagen kan verlaten met de pakketten in de hand zonder iets te hoeven aanraken, de deur sluit automatisch achter hem. Het is niet nodig de goederen neer te zetten en weer op te pakken, zoals bij conventionele schuifdeuren het geval is. Automatische vergrendeling kan als extra optie worden besteld.

Nog een voordeel voor meer veiligheid: de Speed Delivery Door is aan de binnenzijde transparant. Bestuurders hebben dus zicht op het trottoir voordat ze naar buiten stappen. Het risico op aanrijdingen met voorbijgangers, in het bijzonder fietsers, wordt zo aanzienlijk verminderd.

Veel tractie op en naast de weg: de nieuwe vierwielaandrijving

Net als voorheen kan de Sprinter niet alleen worden besteld met voor- en achterwielaandrijving in de gesloten en open modeluitvoeringen; hij is er ook met vierwielaandrijving. Er wordt een volledig nieuw systeem toegepast, dat eveneens gedeeltelijk is afgeleid van het huidige modulaire systeem van Mercedes-Benz Cars. In tegenstelling tot het inschakelbare systeem dat tot op heden werd gebruikt, dat in 4x4-modus 35 procent van het koppel naar de vooras en 65 procent naar de achteras stuurde, kan dit systeem het motorkoppel volledig variabel, afhankelijk van de situatie en zonder enige input van de bestuurder, over de voor- en achteras verdelen (Torque-on-demand). 

In normale omstandigheden worden enkel de achterwielen aangedreven. Zodra de rijsituatie daarom vraagt, wordt er aandrijfkoppel naar de vooras geleid. Als onder belasting onderstuur of overstuur dreigt, wordt het koppel eerst verdeeld, zodat de Sprinter weer wordt gestabiliseerd. Pas als deze maatregelen niet helpen om de situatie onder controle te krijgen, grijpen de aan het 4×4-systeem aangepaste regelsystemen ESP of 4ETS in.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy