dinsdag, 18 mei 2021

Kiezen tussen waterstof en batterijen? Onnodig met de Opel Vivaro-e Hydrogen

Geschreven door  Dieter Quartier
Kiezen tussen waterstof en batterijen? Onnodig met de Opel Vivaro-e Hydrogen © Opel
Als eerste Stellantis-dochter pakt Opel uit met een batterijbestelwagen die ook op waterstof kan rijden – of eerder: een waterstofbestelwagen die ook oplaadbare batterijen heeft. Deze allesdoener kan probleemloos de LEZ in en schuwt de snelweg niet.


Bestelwagens met een grote batterij hebben een probleem. Ze geraken dankzij die accu ver genoeg, maar ze moeten door het gewicht ervan inboeten aan nuttig laadvermogen. Bovendien duurt het erg lang om de batterij op te laden. Waterstofbestelwagens (waarvan er momenteel nog geen op de markt zijn) zijn lichter en kunnen dus meer vervoeren, terwijl je maar enkele minuten nodig hebt om het reservoir te vullen. Ze kijken echter ook tegen een struikelblok aan: er zijn immers amper stations waar je H2 kunt tanken.

Stellantis is ervan overtuigd dat een combinatie van de twee dé oplossing is voor bedrijven die zowel in de stad moeten zijn als bepaalde afstanden moeten kunnen overbruggen met hun voertuigen. De actieradius bedraagt meer dan 400 kilometer volgens de WLTP. Bovendien biedt de Opel Vivaro-e Hydrogen een laadvolume tot 6,1 m³ – identiek aan de diesel- en batterij-elektrische versies van de Opel Vivaro. Tegelijkertijd neemt het laadvermogen zelfs toe tot 1.100 kg.

“Waterstof kan het centrale element worden van een geïntegreerd en efficiënt energiesysteem voor de toekomst, vrij van fossiele brandstoffen”, zegt Opel CEO Michael Lohscheller. “We hebben meer dan twintig jaar ervaring met brandstofceltechnologie. Er bestaat vrijwel geen ander aandrijfsysteem dat een combinatie biedt van emissievrij rijden, een grote actieradius én tanken in slechts enkele minuten.”
03 Opel 515423Op basis van de Vivaro-e

De Opel Vivaro-e Hydrogen is gebaseerd op de batterij-elektrische Opel Vivaro-e met twee schuifdeuren. De plug-in brandstofceltechniek maakt gebruik van de bestaande tractiemotor onder de motorkap, terwijl het batterijpakket onder de laadvloer is vervangen door drie waterstoftanks met een druk van 700 bar. 

De brandstofcel levert 45 kW, wat voldoende vermogen is voor een continu snelwegtempo. Tevens kan de 10,5 kWh lithium-ion-batterij onder de voorstoelen een dynamisch piekvermogen leveren wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld bij het wegrijden en accelereren. Aangezien de batterij deze extra vermogensbehoefte op zich neemt, werkt de brandstofcel altijd onder ideale omstandigheden. 

De Vivaro-e Hydrogen is ook voorzien van een regeneratief remsysteem, terwijl de plug-inlaadfunctie het mogelijk maakt om de batterij op te laden bij een laadpunt, goed voor een batterij-elektrische actieradius van nog eens 50 km.

De Vivaro-e Hydrogen wordt geproduceerd bij Opel Special Vehicles (OSV) in Rüsselsheim. Het wereldwijde Competence Centre for Hydrogen and Fuel Cells van moederbedrijf Stellantis is hier eveneens gevestigd. De eerste leveringen vinden plaats in de herfst.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy