donderdag, 17 december 2020

EuroNCAP: dit zijn de veiligste bestelwagens

Geschreven door  Dieter Quartier
EuroNCAP: dit zijn de veiligste bestelwagens © Ford
Het EuroNCAP-consortium heeft onlangs de veiligheid van negentien lichte bedrijfsvoertuigen getest. De tests waren gericht op de beschikbaarheid en het functioneren van de actieve veiligheidssystemen (ADAS), niet op crashbestendigheid. De Mercedes Vito, VW Transporter en Ford Transit halen goud. 


EuroNCAP, een onafhankelijk consortium van Europese transportministeries, mobiliteitsverenigingen, verzekeringsfederaties en onderzoeksinstellingen, richtte zich tot nog toe enkel op de veiligheid van personenauto’s. Door het toenemende belang van e-commerce en de bijhorende boom op de bestelwagenmarkt, achtte de organisatie de tijd rijp om ook de lichte vrachtvoertuigen te onderwerpen aan een test.

Daarbij werden de bestelwagens niet frontaal en lateraal tegen obstakels gekwakt, maar enkel alleen getest op de aanwezigheid van geavanceerde rijhulpsystemen en de deugdelijkheid ervan. Die Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) zijn bedoeld om een aanrijding te voorkomen of op zijn minst de gevolgen ervan te beperken. Hun rol kan dan ook niet onderschat worden.

Geen sterren maar medailles

Het ging dus niet om een volledige veiligheidsevaluatie zoals bij personenauto’s, maar enkel om het hoofdstuk Safety Assist. Er kon dus ook geen sprake zijn van sterren. In de plaats daarvan rijkte EuroNCAP medailles uit voor de bestelwagens: brons, zilver en goud.

Negentien bestelwagens, die vorig jaar 98 procent van de Europese verkoop vertegenwoordigden, werden getest volgens de Euro NCAP 2018 Safety Assist-protocollen, waaronder AEB (autonome noodrem met voetgangersherkenning), Lane Support (rijstrookassistentie), Speed Assistance (snelheidsassistentie) en Occupant State Monitoring (vermoeidheidsdetectie en veiligheidsgordelwaarschuwing). Er werd een algemene score gegeven aan de geteste voertuigen, waaruit hun rangschikking werd opgemaakt.

Behaalden goud: de Ford Transit, de Mercedes-Benz Vito en de VW Transporter. Een zilveren medaille was er voor de Ford Transit Custom, de Mercedes-Benz Sprinter, de Opel Vivaro, de Peugeot Expert en de VW Crafter. De Citroën Jumper en de Jumpy, de Fiat Ducato, de Iveco Daily, de Peugeot Boxer en de Toyota Proace ontvingen een bronzen medaille.

Onderaan de lijst staan de Fiat Talento, de Opel Movano, de Nissan NV400, de Renault Master en Renault Trafic. Die vielen buiten de prijzen, wat niet hoeft te verbazen gezien het om de oudste modellen op de markt gaat en daardoor minder veiligheidssystemen aanbieden.

Oproep tot beter

Volgens EuroNCAP zijn de meeste bestelwagens sowieso bijzonder mager uitgerust inzake veiligheidssystemen. De organisatie roept de constructeurs op om alle LCV’s uit te rusten met de beschikbare technologie om levens te redden. Ook wil ze vlootbeheerders sensibiliseren om van hun leveranciers hogere eisen te stellen inzake veiligheid.

Ze wijst erop dat bestelwagens zwaarder en groter zijn dan personenwagens en bij een ongeval meer schade berokkenen. Om die reden alleen al verdienen ze dezelfde geavanceerde ADAS als personenwagens, aldus de organisatie.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

© Copyright autonieuws.be 2018 - Disclaimer & Privacy