De noodzaak om de uitstoot van auto’s terug te dringen heeft geleid tot een resem technologieën met als gemene deler het feit dat ze elektriciteit gebruiken om auto’s geheel of gedeeltelijk aan te drijven. Het spectrum reikt van de mild hybride over de full hybride tot en met de plug-inhybride.
Grosso modo geldt: hoe groter de batterij, hoe groter het aandeel elektrische kilometers en hoe duurder alsook zwaarder de auto. Een overzicht van de kenmerken en de voor- en nadelen.
Mild hybride of MHEV
Het gaat hier om een klassieke verbrandingsmotor waaraan een kleine batterij is toegevoegd. Daarin kan de energie worden opgeslagen die gerecupereerd wordt tijdens het vertragen, net als bij een full hybrid, maar dan in veel beperktere mate. Via een starter-alternator wordt die energie bij het vertrekken en accelereren gebruikt om de verbrandingsmotor bij te staan.
Het resultaat van deze elektrische hulp? Een daling van het verbruik met zo’n vijf à tien procent. De meest performante mild hybride systemen werken aan een spanning van 48 volt. De meer ‘basic’ versies doen het met 12 V.
Belangrijk om weten: met een mild hybrid kun je nooit volledig elektrisch rijden.
Eigenlijk gaat het gewoon om de nieuwste generatie van het bekende start-stopsysteem. Het is nu al standaard op diverse modellen van BMW (zoals de 420d Coupé) en Mercedes-Benz en zal gaandeweg de hele markt inpalmen.
Full hybride of HEV
Toyota is het merk dat deze technologie als eerste op grote schaal omarmd heeft. Ook Ford, Kia, Hyundai en Renault bieden full hybrids aan. Als we kijken naar de efficiëntie van deze technologie in verhouding tot de meerkosten ervan, is dit de “gulden middenweg”, omdat je voor een full hybride geen laadinfrastructuur nodig hebt en de verbruiksbesparing in vergelijking met een klassieke auto tot 30% kan bedragen.
Bij een full hybrid drijft de verbrandingsmotor de wielen aan maar fungeert hij ook als generator voor het opladen van de batterij, terwijl er anderzijds een elektromotor is die ook rechtstreeks de wielen aandrijft, samen met of los van de verbrandingsmotor. De batterij van tussen de 1 en 2 kWh wordt opgeladen door de motor én door de recuperatie van energie die vrijkomt bij het vertragen.
De auto kan ook tot enkele kilometers zuiver elektrisch rijden. Hij is vooral geschikt voor in en rond de stad, waar hij zijn batterij kan bijladen tijdens het veelvuldige vertragen.
Full hybrides zijn geen sportieve auto’s, ook hal hebben ze soms behoorlijk wat pk’s, zoals de Kia Sorento Hybrid. Ze laten zich van hun beste kan zien als je er relaxt mee rijdt.
Plug-inhybride of PHEV
De meest gehypete hybride is vandaag ontegensprekelijk de PHEV. Hier wordt een verbrandingsmotor gecombineerd met een elektromotor die zijn stroom haalt uit een flinke batterij met een capaciteit van zo’n 10 tot 20 kWh. Plug-ins kunnen 30 tot 80 kilometer zuiver elektrisch rijden.
De werking van de PHEV is voor een stuk vergelijkbaar met die van een full hybride. De batterij wordt bijgeladen door het recupereren van vertragingsenergie, maar kan – en moet – daarnaast aan het stroomnet worden opgeladen. Dat gebeurt aan een gewoon stopcontact (niet echt aan te raden) of aan een wallbox. Ook publieke laadpalen kunnen gebruikt worden.
Het voordeel is natuurlijk dat plug-ins, wanneer ze systematisch worden bijgeladen, het merendeel van de afgelegde trajecten op batterijkracht kunnen afleggen, waardoor het verbruik van benzine (of diesel in het geval van Mercedes, dat als enige ook dieselplug-ins aanbiedt, zoals in de GLE 350 de) erg laag kan uitvallen.
Wanneer je een PHEV echter niet oplaadt, verbruikt zo’n auto door het veel hogere gewicht ten gevolge van zijn batterijen beduidend meer dan zijn evenknie met enkel een verbrandingsmotor.
Als technisch meest geavanceerde oplossing is de plug-in meteen ook de duurste hybride. Je moet naast de gewone motor een krachtige elektromotor voorzien en ook een serieus batterijpack.
En elektrische auto’s met range extender dan?
Ook een elektrische auto met range extender (EREV voor Extended Range Electric Vehicle) is strikt genomen een hybride. Het grote verschil met een full hybride of plug-in hybride is dat de laatste twee au fond voertuigen met een geëlektrificeerde verbrandingsmotor zijn, terwijl de EREV als zuiver elektrische auto geboren is.
De range extender is een kleine benzinemotor die wordt ingeschakeld om de batterij bij te laden wanneer die leeg is, maar de wielen niet rechtstreeks aandrijft. Momenteel zijn er geen auto’s met een range extender op de markt (de BMW i3 REX is niet meer), al verwachten we dat Mazda de elektrische MX-30 later dit jaar zal aanbieden met een dergelijke oplossing.
Dit artikel verscheen in de Het is geen salon-gids. Lees ook de artikelen over financiering & leasing, de juiste motorkeuze, premium of niet, en nog zo veel meer!
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853