Breaks in het C-segment zijn nog niet dood. Ze spelen een belangrijke rol op de B2B-markt: acht op de tien nieuw verkochte stationwagons zijn bedrijfsauto’s. Dat hoeft niet te verwonderen: ze zijn praktischer dan de berlines waarvan ze zijn afgeleid en stralen in sommige gevallen ook een actieve levensstijl uit.
In Europa zwaait de Skoda Octavia Combi de scepter, gevolgd door de VW Golf Variant. Zij kunnen prat gaan op een modern concept, een zee aan ruimte en knappe infotainmentsystemen – om nog maar te zwijgen over een solide bouw en mooie afwerking. Om weerwerk te kunnen bieden, kon Peugeot zich niet tevredenstellen met een productevolutie voor de 308 SW. Neen, de nieuwkomer moest zichzelf overstijgen om mee te kunnen met de segmentleiders. Quod erat demonstrandum.
Zware poep, laag dak
De nieuwe generatie rust op een evolutie van het Efficient Modular Platform van de PSA-groep en doet een beroep op nieuwe structurele elementen met het oog op meer efficiëntie, veiligheid, rijplezier en comfort.
Het frontdesign is hetzelfde als dat van de berline, maar in profiel en achteraan vertelt de SW uiteraard een ander verhaal. Net als de spoorbreedte voor- en achteraan bleef de wielbasis ongewijzigd, maar die is met 2.732 mm wel 55 mm langer dan die van de 308 berline. De totale koetswerklengte blijkt 6 cm te zijn gegroeid tot 4,61 meter, wat nodig was om engszins in de buurt te komen van zijn Tsjechische rivaal. Die is nog eens acht centimeter langer.
In zijaanzicht is meteen duidelijk waar de Peugeot zijn extra lengte vandaan haalt: de achteroverhang. Die is 21 centimeter langer dan die van de berline, waardoor de koffer een forse 608 liter kan slikken (548 in het geval van de HYbrid-versies). De Skoda Octavia Combi wordt nét niet onttroond: hij gaat prat op 610 liter.
Het dak van de Fransoos ligt 20 mm lager dan voorheen, wat dan weer de proporties en de aerodynamica ten goede komt. Met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.277 scoort de 308 SW goed, maar ook hier moet hij de Skoda laten voorgaan. Die liet immers een Cx-waarde van 0.26 noteren.
I-Cockpit opnieuw van de partij
Sommigen hadden hem misschien liever zien verdwijnen, maar de futuristisch ogende i-Cockpit is ook in de nieuwe Peugeot 308 van de partij. Hij onderging gelukkig wel enkele wijzigingen met het oog op een groter bedieningsgemak en betere ergonomie.
Het systeem kan tot acht verschillende gebruikersprofielen opslaan en kan nu draadloos connectie maken met je smartphone via Apple CarPlay en Android Auto. Het aanraakscherm is 10 inch groot en laat zich bedienen als een tablet: je kunt swipen, tappen en met drie vingers de applicatiewand openen. Net als bij een iPad heb je een hometoets om snel terug naar het startscherm te keren.
Voor een optimale leesbaarheid wordt de navigatiekaart (als je voor de optionele TomTom-app gaat) full-screen weergegeven en ‘over the air’ geüpdatet. Peugeot meldt ook dat de fysieke tuimelschakelaars onder het display vervangen werden door digitale, i-toggles genaamd. Deze zijn individueel configureerbaar en vormen een snelkoppeling naar een specifieke functie op het centrale beeldscherm. Benieuwd naar wat dat in de praktijk geeft.
Rationalisatie onder de kap
Gedaan zijn de tijden dat je kon kiezen uit meerdere benzine- en dieselversies binnen één model. De emissienormen en economische wetmatigheden maken dat je het als constructeur tegenwoordig bij één motorblok per brandstofsoort moet houden.
In het geval van de 308 SW wordt de benzinedienst uitgemaakt door de reeds bekende PureTech 1.2-driecilinder. Je hebt keuze tussen twee vermogens: 110 en 130 pk. In het laatste geval kun je tegen bijbetaling een achttrapsautomaat krijgen ter vervanging van de manuele zesbak.
Dat diesel in belang afneemt, merk je aan het feit dat Peugeot slechts één mogelijkheid aanbiedt: de 130 pk sterke 1.5 BlueHDi met vier cilinders. Ook hier is een achttrapsautomaat als optie verkrijgbaar. Die wordt nog steeds door Aisin geleverd.
Twee plug-inhybrides
Peugeot verwacht echter veel van de derde, voor de 308 nieuwe aandrijfsoort: de plug-inhybride HYbrid, die ofwel 180, ofwel 225 pk op de voorwielen zet via een aangepaste versie van de eerder vernoemde automaat met acht versnellingen. Het hart wordt uitgemaakt door de vertrouwde 1.6-turbobenzine. De elektromotor is 110 pk sterk ongeacht de versie en wordt gevoed door een batterij van 12,4 kWh.
Die moet borg staan voor een elektrisch rijbereik van 60 kilometer volgens de WLTP. Laden kan enkel met enkelfasige gelijkstroom. De standaard boordlader is beperkt tot 3,7 kW, wat anno 2021 toch echt mager is. Aan een standaard stopcontact van 8 ampère moet je dan 7 uur geduld oefenen om de accu helemaal op te laden. Ga je voor de optionele 7,4 kW-lader en beschik je over een stroombron van 32 ampère, dan reduceer je de laadtijd tot een kleine twee uur.
De homologatiecijfers zijn op dit moment nog niet beschikbaar maar reken maar op een CO2-uitstoot die rond de 30-35 g/km zal liggen voor de PHEV-versies. Dat maakt hen dus (voorlopig nog) interessant voor bedrijven.
Wanneer de nieuwe Peugeot 308 SW beschikbaar is? Wij mikken op het salon van Brussel 2022 – als dat tenminste nog georganiseerd wordt. Het zou in elk geval een mooie wereldpremière opleveren. Nu maar hopen dat de IAA in München niet met de eer gaat lopen.
Advies voor uw volgende bedrijfswagen?
Op zoek naar de ideale laadoplossing?
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853