Nieuws

© Stellantis

Nieuwe DS 4: Franse visie op design en technologie

03 februari 2021
Door Stijn Blanckaert
Terwijl de vorige DS 4 nog een van de vorige Citroën C4 afgeleid model was dat nooit echt wist te overtuigen, gaat DS met de nieuwe 4 voluit voor een eigen ontwerp. Dat combineert een vooruitstrevende en karaktervolle lijn met een stijlvol interieur en vertrouwde aandrijftechnologie.



2020 DS4 V0058De DS 4 is meteen ook het vierde model in de huidige line-up, naast de DS 3 Crossback, DS 7 Crossback en de DS 9. Het is geen klassieke SUV, maar ook geen klassieke vijfdeursberline. DS mikt op SUV Coupé-klanten en berlineklanten. De look van de 4,40 meter lange en 1,83 meter brede crossover is erg geslaagd, met scherpe lijnen, erg grote wielen (meestal 19, op bepaalde versies zelfs 20 duim) en -tegenwoordig onvermijdelijk- een enorm radiatorrooster. Opvallend zijn onder meer de verzonken deurklinken die zoals op de DS 3 Crossback alleen tevoorschijn komen wanneer ze nodig zijn. Vooraan lijkt hij wat op de DS 9, al zijn de dagrijlichten in L-vorm hier uitgesprokener dan ooit. Ze beginnen in de hoek van de koplampen en lopen in L-vorm helemaal tot onderaan de voorbumper voor een karakteristieke look. De hoogtechnologische koplampen met 98 geïntegreerde LEDs met Matrix Beam en Dynamic Bending Lights vormen ook een onderscheidend element van de DS 4, net als de LED-achterlichten met het ruitdesign binnenin. 
2020 DS4CROSS V00030Interieur

De gespierde en atletische lijn met brede schouders en karakteristieke plooien in de deuren en de rest van het koetswerk geven hem een sterke persoonlijkheid die ook in het interieur doorgetrokken wordt.

Het dashboard is heel horizontaal opgebouwd, en maakt net als de rest van het interieur gebruik van veel leder en luxueuze materialen. Op de DS 4 pakt het merk ook uit met de zogenaamde “Digital Seamless Cockpit”. Het gaat om een dashboard zonder zichtbare verluchtingsmonden, die zijn namelijk verborgen in de boordplank. Er zijn wel nog zichtbare verluchtingsroosters vooraan in de zijdeuren. Visueel vormen de bekleding van de zijdeuren en het hele dashboard één geheel.

Voor het interieur stelt DS ook een tweekleurige combinatie voor waarbij het zitmeubilair, de zogenaamde “comfortzone” in bleek leder is uitgevoerd en het dashboard -“het infotainmentgedeelte”- in donkere kleuren en met een donkerdere lederkleur is afgewerkt.

Eerst als plug-in

DS noemt de 4 zelf een perfect “huwelijk tussen Franse knowhow en technologische vooruitstrevendheid”. Hij staat op het EMP2-platform van PSA en maakt van bij de lancering onder meer gebruik van de plug-in hybride aandrijflijn van de groep die voor een gecombineerd vermogen van 225 pk garant staat, door middel van een benzine-viercilinder met 180 pk in combinatie met een elektromotor van 110 pk. DS belooft 50 kilometer elektrisch rijbereik. Het vermogen wordt via een EAT 8-automaat verwerkt.

Er komt ook een BlueHDi-diesel met 130 pk en benzines met 130, 180 en 225 pk. Alle versies krijgen de automaat, dus er zijn geen manuele versnellingsbakken voorzien op de DS 4.

Momenteel (?) is volgens de merkverantwoordelijken geen volledig elektrische versie voorzien.

DS 4, DS 4 Cross en DS 4 Performance Line.

Er worden drie versies aangeboden. Naast de klassieke uitvoering “DS 4” die op elegantie mikt is er de “DS 4 Cross”-versie, die zich een wat stoerdere SUV-look aanmeet met dakrails en andere bumpers, en de “DS 4 Performance Line”, die meer op een sportieve sfeer en aankleding mikt. 

Technologisch pakt de DS 4 natuurlijk uit met alles wat binnen de PSA (nu: Stellantis)-groep op de plank ligt. Daaronder ook heel wat nieuwigheden, zoals een uitgebreid head-updisplay (Extended HUD), een nieuw infotainmentsysteem en het “DS Smart touch”, een 5 duim groot aanraakscherm bij de versnellingspook waar zes shortcuts met voorkeuren kunnen geprogrammeerd worden. Die laatste is zelf een verzonken schakelaar en steekt dus niet meer uit.

Het zit- en ophangingscomfort wordt verzekerd door speciale, extra comfortabele stoelen met een specifieke vulling en door de DS Active Scan suspension met een camera die de weg scant en de ophanging en demping afstemt op die informatie voor meer comfort.

Nog even wachten op prijzen

Het nieuwe model wordt in Duitsland in Rüsselsheim gebouwd.

Met de DS 4 wil DS concurreren met de BMW X2, Audi Q3 Sportback maar ook de A3 Sportback en de BMW 1-Reeks. Of hij dat prijsmatig ook doet valt nog af te wachten. Over de prijzen werd namelijk nog niets gezegd, maar ze zouden onder die van de DS 7 Crossback moeten liggen. Bestellen kan aan het einde van dit trimester. De eerste leveringen zijn voorzien voor het einde van het tweede trimester.

Advies voor uw volgende bedrijfswagen?

Op zoek naar de ideale laadoplossing?

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.