Nieuws

© LeasePlan

LeasePlan vereenvoudigt bestelproces leasewagens

09 oktober 2022
Door Stijn Blanckaert
Het bestelproces van een nieuwe leasewagen wordt bij LeasePlan aanzienlijk vereenvoudigd met een nieuwe toepassing die het configureren, bestellen, inschrijven en afleveren van een auto volledig automatiseert. Het bedrijf noemt het een unicum in leaseland.


Een offerte afdrukken, invullen, inscannen en terugsturen … Die hele procedure is bij LeasePlan verleden tijd. Het bedrijf heeft de volledige procedure van bestelling tot aflevering van de wagen namelijk gedigitaliseerd. Zodra een bestuurder een wagen heeft samengesteld, kunnen zowel die bestuurder als de betrokken vlootbeheerder de bestelling bevestigen en 24/7 opvolgen via het centrale platform My LeasePlan. Voor vlootbeheerders betekent dit dat ze zowel rijdende als nieuwe wagens vanaf nu op één plaats kunnen beheren.

Deze geautomatiseerde flow past binnen de ambities van de LeasePlan om zoveel mogelijk processen via digitalisering eenvoudiger en efficiënter te maken. Zo moeten de LeasePlan-medewerkers in staat zijn om een snellere service te garanderen.

Van configuratie tot levering

De 100% geautomatiseerde flow start vanaf het ogenblik dat de bestuurder een wagen heeft samengesteld en eindigt met het maken van een afspraak om het voertuig op te halen.

De bestuurder ontvangt via e-mail een orderbevestiging met de beste offerte voor de gekozen wagen en een link om de procedure via My LeasePlan verder te zetten. Hier kan de bestuurder de samenstelling van de wagen nakijken, eventueel nog een andere kleur kiezen en alle nodige persoonsgegevens invullen. Het is ook mogelijk om meteen een bandenleverancier en een afleveradres te selecteren.

Na het bekijken van een uitgebreid prijsoverzicht kan de bestuurder de bestelling afronden. Ook informatie over (het overschrijden van) de beschikbare budgetten wordt weergegeven zonder tussenkomst van de vlootbeheerder. Als die akkoord is hoeft hij de bestelling alleen nog maar goed te keuren.

Statusopvolging

De bestuurder en de vlootverantwoordelijke kunnen de status van de bestelling 24/7 raadplegen. Een tijdlijn met historiek zorgt voor transparantie voor alle stakeholders, om discussies te vermijden.

De verdeler ontvangt automatisch de nummerplaten, waarna de bestuurder zelf een afspraak kan maken om de wagen op te halen. Alle gegevens met betrekking tot aflevering zijn reeds opgenomen in My LeasePlan.

Minder manueel werk

Met deze geautomatiseerde flow wil LeasePlan België de klanten tijd doen besparen. Dankzij het digitaliseren van handmatige taken kunnen bestellingen vlotter worden afgehandeld en neemt ook de foutgevoeligheid van het proces af. Op die manier kan LeasePlan het risico op afwijkingen in de bestelling zo goed als volledig uitsluiten.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.