BMW wil tussen 2021 en 2023 250.000 elektrische auto’s méér bouwen dan initieel gepland. CEO Oliver Zipse wil dat geëlektrificeerde auto’s tegen 2023 ongeveer 20 procent van BMW’s verkoopvolume uitmaken. Vandaag is dat nog zo’n 8 procent. Het statement werd door
BMW-CEO Oliver Zipse gemaakt in de Duitse pers. BMW Group wil daarmee dus sneller gaan dan oorspronkelijk gepland, en wil één van de leiders op de markt van elektrische automobiliteit worden. In 2023 zal BMW 25 geëlektrificeerde modellen in het gamma hebben, waarvan de helft volledig elektrisch, met inbegrip van de 7-Reeks, 5-Reeks, de iX en de i4. Zelfs de i3, die intussen aan zijn achtste productiejaar zit, blijft in het gamma. Ook bij MINI komen er nog meerdere elektrische modellen aan.
In hetzelfde interview met de
Augsburger Allgemeine ontkende Zipse nog dat zijn merk en andere Duitse autobouwers Tesla onderschat hadden. Hij gaf wel te kennen dat de groei van Tesla en het gewonnen marktaandeel een “indrukwekkende ondernemersprestatie” waren. Hij vindt ook niet dat zijn merk laat is met elektrische auto’s, maar wel “precies op tijd”.
Zipses zijn grootse bezorgdheid in de ontwikkeling van de elektrische auto in Duitsland is het gebrek aan laadinfrastructuur in het land dat naar verwachting zo’n tien miljoen EV’s op de weg zal hebben tegen 2030. Daarvoor zijn elf miljoen laadpunten nodig, waarvan één miljoen publieke exemplaren. Volgens Zipse zouden -om overweg te kunnen met die verwachte groei- elke week maar liefst 15.000 privé- en 1.300 publieke laadpunten in gebruik genomen moeten worden. Momenteel is er absoluut nog geen sprake van een dergelijke toename. Zijn mening is dan ook dat er dringend nood is aan een groot Europees project voor het uitrollen van laadinfrastructuur om van de omwenteling richting elektrische auto’s een succes te kunnen maken.