Met dat vermogen sprint de snelste Peugeot in amper 5,2 seconden naar de honderd, doet hij precies 24,5 seconden over de kilometer met staande start en versnelt hij van 80 naar 120 km/h in 3 seconden. Dat zijn zeer sportieve cijfers die, gecombineerd met de elektronisch begrensde top van 250 km/h, duidelijk maken dat Peugeot Sport Engineered meer wil zijn dan de maker van net wat sportievere varianten van standaard Peugeots.
Plug-in met één benzine- en twee elektromotoren
Het aandrijfgeheel combineeert een verbrandingsmotor met twee elektromotoren, waarvan er één voor- en één achteraan ingeplant werd. Daardoor is deze 508 ook op de vier wielen aangedreven en verzekert hij zich van een optimale tractie op alle soorten ondergrond.
Met een WLTP-uitstoot van 46 g CO2/km is hij ook fiscaal erg aantrekkelijk. Over de cilinderinhoud, het vermogen van de individuele motoren, de batterijcapaciteit en alle overige technische kenmerken vermeldt het persbericht echter niets. Jammer, want dat lijkt toch belangrijke info. Blijkbaar ziet Peugeot dat enigszins anders.
De bestuurder kan kiezen uit vijf rijmodi, van Elektrisch (met 42 kilometer zuiver elektrisch rijbereik volgens de WLTP-norm), Comfort (hybride modus voor comfortabel reizen), Hybride (die automatisch de geschikte aandrijving selecteert), Sport voor het benutten van het maximale vermogen van 360 pk (waarbij ook de besturing, de demping, de respons op het gaspedaal en de motor worden aangepast) en 4WD voor maximale tractie bij weinig grip.
Als plug-in hybride kan de 508 Peugeot Sport Engineered natuurlijk aan het stroomnet worden opgeladen. Dat duurt aan een gewoon stopcontact minder an zeven uur, kan in vier uur via een versterkte stekker van 16 ampère en in minder dan twee uur aan een Wallbox van 32 ampère.
Aangepast onderstel en remmen
De ingenieurs van Peugeot Sport hebben het onderstel van de 508 aangepast door het monteren van geoptimaliseerde variabele schokdempers met drie standen (Comfort, Hybrid en Sport), het verlagen van het zwaartepunt en het verbreden van de sporen voor- en achteraan (respectievelijk 24 en 12 mm), het monteren van grote remschijven van 380 mm met vaste remklauwen met vier zuigers vooraan die een plaatsje vinden in twintigduimvelgen met Michelin Pilot Sport 4S-banden.
Het interieur is precies even ruim als dat van de 508-modellen met enkel een verbrandingsmotor. Naast de vierwielaandrijvingen krijgt de 508 Peugeot Sport Engineered alle rijhulpsystemen die beschikbaar zijn in het 508-gamma: nachtzicht, adaptieve cruise control met Stop&Go-functie, rijhulpsysteem voor de positie binnen de rijstrook, automatisch noodremmen enzoverder...
De bekleding van de "comfort-fit" stoelen heeft een onderscheidende uitstraling met een mix van leder, 3D mesh en Alcantara. Het passagierscompartiment is versierd met dubbele tramontaangrijze en kryptonitestiksels. Het Focal HiFi-audiosysteem wordt standaard meegeleverd.
Aan de buitenzijde onderscheidt deze bijzondere 508 zich van zijn modalere soortgenoten door de uitgesproken grille, voorbumper en Kryptonite-monogram, zijn specifieke decoratieve elementen op de zijkant en door de elektrolytisch behandelde zwarte uitlaatopeningen en zwarte glanzende centrale diffusor achteraan. Ook de twintig duim grote wielen zijn specifiek voor deze versie voorbehouden.
De sportiefste aller Peugeots zal van de band lopen in het Franse Mulhouse en kan vanaf half oktober worden besteld.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853