Zie je een elektrische auto eigenlijk wel zitten, maar struikel je over de hoge aanschafprijs en heb je twijfels over de restwaarde? Dan lijkt leasing een betere keuze dan financiering. We zetten alles even op een rijtje.
Er zijn nogal wat mensen die de stap richting elektrisch rijden willen zetten, maar door diverse vraagtekens worden tegengehouden. Het gebrek aan publieke laadpalen, de onmogelijkheid om thuis te laden, het beperkte rijbereik, de hoge aankoopprijs en de vrees dat de batterij na enkele jaren “niets meer waard is” – en de auto evenmin – zet de aankoopintentie bij sommigen op losse schroeven.
Wie in het laden zelf en het rijbereik echter geen gaten ziet en vooral een oplossing zoekt voor het risicoaspect, moet zijn licht eens laten schijnen over de leasemogelijkheden die je bij diverse aanbieders vindt. Zowel ondernemers als particulieren kunnen trouwens leasen: in het eerste geval spreekt men over een full service lease ofte operationele lease, in het tweede over een private lease.
Goed rekenen
De leaseprijs voor een elektrische auto kan op het eerste gezicht afschrikken, maar je mag niet vergeten dat alles is inbegrepen, met uitzondering van het stroomverbruik. Het maandbedrag vertegenwoordigt met andere woorden de som van de afschrijving (waardevermindering), de interesten, de omniumverzekering, het onderhoud, de technische reparaties, het vervangen van slijtageonderdelen en banden.
Voor een vast maandbedrag kun je gedurende 24, 36, 48 of 60 maanden zorgeloos de weg op met het model van jouw keuze. Onvoorziene uitgaven zijn er niet: rij je je band lek, dan is dat inbegrepen, net als een dure reparatie aan bijvoorbeeld de airco, de vervanging van de schokdempers, enzovoort.
Ook hoef je je geen zorgen te maken om de herverkoop van de auto: op het einde van het contract lever je hem gewoon in en wordt hij door de leasemaatschappij verkocht. Zo geniet je van een totale gemoedsrust, en dat is ook wat waard.
Leasing goedkoper dan financiering?
Is leasing dan een betere keuze dan financiering? Het maandelijkse leasebedrag kan in sommige gevallen lager zijn dan het bedrag dat je maandelijks zou aflossen met een financiering, terwijl je daar nog alle andere uitgaven voor verzekering, onderhoud en dergelijke moet bijtellen.
Hoe dat komt? Bij een leasing betaal je niet de volledige aankoopprijs van de auto af. De afschrijving houdt immers rekening met een restwaarde. Stel dat een auto € 30.000 kost en je leaset hem voor 60 maanden of 100.000 kilometer, dan zou de restwaarde bijvoorbeeld € 12.000 kunnen zijn. De afschrijving bedraagt in dit geval € 18.000 oftewel € 300 per maand. Bij een financiering over dezelfde looptijd los je maandelijks € 500 af.
Bovendien krijgen leasemaatschappijen vaak hogere kortingen op de aankoop van de auto dan wanneer je hem in eigen naam aanschaft. Ook op banden, onderhoud en reparaties vertaalt de schaalgrootte van het leasebedrijf zich in kortingen die je als individu niet krijgt. Tot slot betaal je bij een leasemaatschappij soms een lagere verzekeringspremie dan bij je eigen makelaar, vooral als je een jongere bestuurder bent.
Aandachtspunten bij leasing zijn evenwel het feit dat je doorgaans meer interesten betaalt en dat je voor interventies aan je auto soms verplicht bent om naar een door het leasebedrijf aangeduide partner te gaan. Ook het leasecontract voortijdig stopzetten kan gepaard gaan met een forse verbrekingsvergoeding.