Kostenbeheer (TCO)

© Dieter Quartier

Tweedehandsleasing: tot 40% goedkoper

07 juni 2020
Door Dieter Quartier
Zodra een nieuwe auto de showroomdeur achter zich dichttrekt, verliest hij gemakkelijk 25% van zijn waarde. Waarom zou je daar als zelfstandige dan niet van profiteren door voor een jonge tweedehands te gaan? Het aanbod bij de leasingmaatschappijen groeit. Aan jou de keuze: ofwel hou je je aan je leasebudget en krijg je er meer auto in, ofwel bespaar je tientallen euro’s per maand.

Naast het prijsvoordeel heeft ‘occasion lease’ nog heel wat andere troeven. De auto is onmiddellijk beschikbaar en je kunt hem meestal op een kortere termijn leasen dan bij een nieuw voertuig. Bovendien kun je de auto in sommige gevallen na twee jaar kosteloos inleveren, terwijl je normaliter een dure verbrekingsvergoeding verschuldigd bent. Je hangt dus niet meteen vast aan een contract van vier of vijf jaar. De inhoud van de leaseformule blijft dezelfde: alle onderhouds- en reparatiekosten zijn inbegrepen, dus zelfs als je een technisch probleem hebt, hoef je daar zelf niet voor op te draaien. Last but not least: als de auto al ingeschreven was op naam van de leasemaatschappij, is er geen BIV verschuldigd. Dat kan een serieuze slok op de borrel schelen bij auto’s met een vermogen van 110kW (150 pk) of meer. 

Waar komen de tweedehandsauto’s vandaan?

Grote leasingmaatschappijen hebben vaak internationale klanten die honderden exemplaren bestellen van exact dezelfde auto. Kijk maar naar de Opel Astra breaks van Coca-Cola en de Mini’tjes van E&Y. Die komen dan ook nog eens zo goed als tegelijk terug binnen bij de leasingmaatschappij op het einde van het contract. Dat betekent een serieuze domper op de tweedehandsprijs die de leasemaatschappij ervoor kan krijgen, want professionele kopers weten ook ‘hoe laat het is’. Je kunt ze dan maar beter voor een deel terug de weg op zetten als tweedehandslease. Dat is bijvoorbeeld gangbaar bij ALD Automotive en Alphabet. Natuurlijk blijft het aanbod niet beperkt tot deze volumemodellen – de portefeuille van de leasemaatschappijen is heel divers en gaat van Fiat 500’jes tot Mercedes S-Klasses.

Ook bij LeasePlan kun je gebruikte auto’s leasen, die uit hun eigen vloot komen of elders worden aangekocht. De leasemaatschappij biedt ze aan via CarNext.com, een Europees online platform met een erg groot aanbod. Op nationaal niveau is er Lizy van D’Ieteren (de importeur van de VW Group-merken), dat niet alleen recente tweedehandswagens met maximaal 30.000 km op de teller aanbiedt, maar ook nieuwe stockvoertuigen. De leaseprijs ligt 15 tot 40% lager dan bij een klassieke verhuring op lange termijn, aldus Lizy. Het gaat overigens niet enkel om auto’s van de huismerken VW, Audi, Seat en Skoda, al zijn die wel het sterkst vertegenwoordigd.

Daarnaast zijn er ook nog de auto’s die door de leasemaatschappij werden ingezet als vervangwagen of aanloopwagen (een auto die je krijgt in afwachting van je definitieve bedrijfswagen). Door COVID-19 is er momenteel een teveel aan dit soort ‘kortetermijnwagens’ en een deel daarvan wordt aangeboden als aantrekkelijke tweedehandslease. Tot slot heb je ook nog de voormalige privateleaseauto’s. De voorbije jaren hebben heel wat particulieren een auto geleased – meestal voor een periode van twee of drie jaar – en die auto’s komen nu op de markt. Het gaan dan vooral om kleinere auto’s met gemiddeld 20.000 km op de teller. Ideale jonge ‘occasies’ voor startende zelfstandigen dus.

Daginschrijvingen: nieuw, alleen niet op papier

Er is ook nog zoiets als daginschrijvingen. Dat zijn auto’s die voor één dag worden ingeschreven door de importeur, dealer, de merkgebonden leasemaatschappij of traders om ze te doen meetellen in de statistieken, om targets en bonussen te halen en – zeker dit jaar – om de CO2-boetes van Europa te vermijden. 2020 belooft dan ook een grand cru te worden qua daginschrijvingen, die nul kilometer op de teller hebben staan, maar nagelnieuw zijn – alleen niet op papier. 

Het prijsvoordeel tussen een daginschrijving en een nieuwe auto kan enkele duizenden euro’s bedragen, zeker in het segment van de grote limousines en breaks. Ook zul je gemakkelijker diesels vinden dan benzinemodellen – de wet van vraag en aanbod is onverbiddelijk. Er hoeft dus niet meteen een reukje te hangen aan een gloednieuwe auto waarop je meteen 25% korting krijgt.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.