Corona zorgde niet alleen voor de tijdelijke sluiting van autodealers en opschorting van de verkoop, het virus zet bij consumenten en bedrijven ook een serieuze demper op de koopintentie. De onzekerheid over het economische herstel doet vele kandidaat-kopers de handrem aantrekken. Dat geldt niet alleen voor nieuwe auto’s, maar ook voor tweedehandsvoertuigen.
Dat de retailprijzen van tweedehandsauto’s gedaald zijn, wordt bevestigd door marktdataspecialist Indicata. Maar deze situatie zal geen maanden aanhouden: de handelsprijzen veren weer wat op in de markten die niet (langer) in lockdown zitten. Die hogere handelsprijzen vertalen zich uiteindelijk in hogere retailprijzen naarmate de vraag weer aantrekt en dealers weer wat financiële ademruimte hebben.
Diesel uit de gratie
Wie echt voor de grote solden wil gaan, moet shoppen in het segment van de grote auto’s – genre Opel Insignia, Ford Mondeo, Audi A6, BMW 5-Reeks – en/of een diesel nemen. Dat is de conclusie die Indicata trekt uit zijn analyse van miljoenen tweedehandsadvertenties van autobedrijven.
De prijzen van oudere diesels werden in onze contreien lang ondersteund door de grote vraag ernaar vanuit Polen. Die markt lijkt nu ook te kantelen richting benzine, wat bijkomend slecht nieuws is voor dealers die dit soort auto’s hebben overgenomen van hun klanten.
Miljoenenverlies voor leasesector
Ook voor de leasemaatschappijen breken harde tijden aan. Zij zien de restwaardes van hun rijdende vloot alsook hun tweedehandsvoorraad smelten, waardoor ze zich schrap zetten voor grote verliezen.
Leaseplan meldde eerder deze week dat het 50 miljoen afschrijft op de lopende contracten en 37 miljoen op de occasievoertuigen die ze al te koop aanbieden. Toch verwacht ook deze internationale speler dat de prijsdip maar enkele maanden zal aanhouden.
Snel schakelen
Wie zijn voordeel wil halen uit de situatie, wacht dus beter niet tot na de zomer. Dat geldt zeker voor nieuwe voertuigen op voorraad. De fabrieken hebben immers enkele maanden stilgelegen, zodat er heel wat vertraging zit op de levering van nieuwe bestellingen.
Wie snel een nieuwe auto wil, is dus aangewezen op een showroommodel of een auto die al weken op een parking van de constructeur, importeur of dealer staat te wachten op een eigenaar. Die voorraad is eindig en wordt dus maar mondjesmaat weer aangevuld over de komende weken.
Samen met de voorraad zullen de kortingen ongetwijfeld slinken. Omdat de ene dealer de andere niet is, kan het zeker de moeite lonen om rond te shoppen – vandaag meer dan ooit tevoren.YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853