Kostenbeheer (TCO)

© Mercedes

Nog snel een plug-inhybride, benzine of diesel bestellen of wachten tot na 1 juli?

08 mei 2023
Door Dieter Quartier

Over 8 weken is het zover: de fiscale voordelen van niet-emissievrije bedrijfsauto’s, inclusief plug-inhybrides, zullen stelselmatig verdwijnen. Is het zinvol om er nog snel een te bestellen voor 1 juli 2023? Doe je er echt zoveel voordeel mee, of zijn de verschillen niet zo groot als beweerd wordt?

 

Plug-inhybrides zijn de jongste jaren uitgegroeid tot de favoriete keuze bij zelfstandigen en beoefenaars van vrije beroepen. Dat hoeft niet te verbazen: ze bieden een maximale fiscale aftrekbaarheid en je betaalt er minder BIV en verkeersbelasting op (in Vlaanderen). Voor bedrijven geldt bovendien dat ze een lagere CO2-bijdrage betalen voor deze auto’s, terwijl de werknemers zelf minder belastingen op het Voordeel van Alle Aard aangerekend krijgen dan bij een benzine- of dieselmotor. 

Mercedes-Benz A-Klasse Plug-in-Hybrid Mercedes-Benz A-Class Plug-in-Hybrid Er komt echter een eind aan deze gunstige situatie. Sinds 1 januari 2023 is de aftrekbaarheid van de brandstofkosten voor plug-inhybrides al beperkt tot 50 procent. Vanaf 1 juli 2023 worden de kaarten nog eens geschud. Stekkerhybrides besteld vanaf die datum zien hun maximale aftrekbaarheid dalen van de huidige 96 à 100 procent naar 75 procent in 2025, 50 procent in 2026 en 25 procent in 2027, om vanaf 2028 niet meer aftrekbaar te zijn. Ook diesels, benzines en gewone hybrides volgen dit neerwaartse stramien.

CO2-bijdrage geeft de doorslag

Sommige merken verwachten een verhoogde showroomtraffic in de komende weken, maar een stormloop zal het volgens de meeste niet worden. Er zijn er zelfs die ervan overtuigd zijn dat de plug-inhybride bij de zelfstandigen en vrije beroepen een valabele keuze blijft na 1 juli, want zij worden immers niet geconfronteerd met een CO2-bijdrage die flink zal stijgen. 

Deze CO2-bijdrage wordt inderdaad van doorslaggevend belang bij de berekening van het totale kostenplaatje (Total Cost of Ownership). Ze is niet van toepassing op zelfstandige bestuurders van een vennootschap, vrije beroepen en zelfstandigen, maar wel op werkgevers die bedrijfsauto’s ter beschikking stellen van hun personeel die ook voor privéverplaatsingen of voor woon-werkverkeer gebruikt mogen worden. 

Vandaag zijn de bedragen relatief beperkt – reken op zo’n € 30 à € 60 per maand afhankelijk van de CO2-uitstoot – maar voor bestellingen vanaf 1 juli 2023 zal de CO2-bijdrage vermenigvuldigd worden met een bepaalde factor als de auto in kwestie niet-emissievrij is. In 2023 en 2024 bedraagt de factor 2,25, daarna stijgt hij gestaag tot 5,5 in 2027.

Bedrijven: stijging met een kleine 20%

Leasingmaatschappij Athlon heeft enkele berekeningen gemaakt om het verschil in Total Cost of Ownership te demonstreren. Vandaag bedraagt de TCO voor de Mercedes-Benz A 250 e € 1.053,09 per maand, gebaseerd op een operationele leasing op 48 maanden en 30.000 kilometer per jaar. Wacht je tot 1 juli 2023 om hem te bestellen, dan stijgt hij naar € 1.236,60 euro per maand – een toename van 17,43 procent.

Dezelfde oefening met een Audi A3 Sportback 30 TDI leert dat de TCO stijgt van € 857,24 per maand naar € 1.019,40 per maand. Dat is zelfs 18,92 procent meer. Over vier jaar bekeken lopen de meerkosten op tot € 7.784 voor de diesel en zelfs € 8.808 voor de plug-inhybride. Ter verduidelijking: dit zijn cijfers die rekening houden met de stijgende CO2-bijdrage en dus enkel van toepassing zijn op bedrijven.

Zelfstandigen: minder groot, maar niet verwaarloosbaar

Ben je bestuurder van een vennootschap, zelfstandige of beoefenaar van een vrij beroep? Dan valt de stijging mee in het geval van de plug-inhybride, maar het verschil is niet verwaarloosbaar. Reken op € 4.000 à 5.000 in het geval van de A-Klasse over vier jaar.

Bij de diesel is het stijging minder uitgesproken: de aftrekbaarheid daalt in verhouding in mindere mate dan bij de plug-inhybride. Je vertrekt immers van een percentage dat gemiddeld genomen tussen de 50 en 60% ligt en vanaf 2026 beperkt wordt tot 50%, vanaf 2027 tot 25% en vanaf 2028 tot nul.

Het is dus zaak om goed te rekenen alvorens je handtekening onder een bestelbon te zetten in de veronderstelling dat je daarmee duizenden euro’s zal uitsparen. Dat kan zo zijn, maar is niet voor iedereen het geval.

Deel op

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.