Kostenbeheer (TCO)

© Tesla

Je elektrische bedrijfsauto thuis opladen: hoe wordt dat vergoed?

05 augustus 2023
Door Dieter Quartier

Je plug-inhybride of elektrische auto opladen doe je meestal thuis. Wat zijn de mogelijkheden en hoeveel subsidie kun je krijgen voor de infrastructuur? En hoe zit het met het doorrekenen van stroom die je thuis gebruikt om je bedrijfsauto op te laden?

Thuis je bedrijfsauto opladen

Er zijn diverse laadmogelijkheden voor thuisgebruik. Je kunt je EV bijvoorbeeld opladen met de laadkabel met huishoudstekker die (meestal) bij de auto wordt meegeleverd. Deze oplossing is erg traag en bovendien kun je niet nauwkeurig meten hoeveel stroom er wordt opgeladen. Ook moet je rekening houden met laadverliezen van wel 30 procent. Als je bijvoorbeeld 20 kWh in je batterij wil stoppen, moet je daarvoor 26 kWh van het net halen.

De “smart cable” staat een trapje hoger op de laadladder. Hij versnelt het laden (in de meeste gevallen) en is geconnecteerd met het internet. Hij kan dus de hoeveelheid elektriciteit die een bepaalde auto heeft onttrokken aan het stroomnet, doorseinen naar een beheerplatform. Ook hier moet je echter rekening houden met flinke laadverliezen.

De derde, meest courante oplossing betreft de wallbox. In zijn eenvoudigste vorm doet hij maar één ding: het laden versnellen. Idealiter is hij eveneens verbonden met het internet om het verbruik door te geven. Nog beter is een laadpunt met load-balancing: dit systeem laat het laaddebiet variëren naargelang van het verbruik van je huishoudtoestellen zodat je je pieken kunt afvlakken. Een wallbox beperkt de laadverliezen bovendien tot zo’n 15 procent.

Vergoeding van laadstroom thuis

Rij je met een (deels) elektrische bedrijfsauto, dan wordt de stroom die je thuis verbruikt om hem op te laden meestal vergoed door je werkgever. Dat kan belastingvrij, op voorwaarde dat de stroom gemeten wordt en aan een correct tarief wordt vergoed (meestal dat van de CREG). Dat betekent dat de laadpaal of wallbox van het ‘intelligente’ type moet zijn: hij moet het verbruik kunnen meten en het bedrijfsvoertuig kunnen identificeren. 

Als de werkgever een laadpaal ter beschikking stelt, kan de elektriciteit voor het laden van de bedrijfswagen gefactureerd worden aan de werkgever op basis van het werkelijke verbruik. Deze kosten zijn aftrekbaar door de werkgever volgens hetzelfde percentage van aftrekbaarheid dat voor de wagenkosten geldt. Voor elektrische bedrijfswagens is dit altijd 100%. Voor plug-inhybrides besteld na 1 juli 2023 zal het percentage stapsgewijs dalen, zoals je hier kunt lezen.

Zelf een laadpaal kopen

Wie als particulier thuis een laadpaal laat installeren, kan de kosten in mindering brengen van zijn personenbelasting. Tot eind 2022 kreeg je een tegemoetkoming van 45 procent van de investering, met een maximum van € 1.500. Voor 2023 bedraagt het percentage 30 procent en in 2024 (tot 31 augustus) zakt het naar 15 procent. 

Het moet wel om een slimme laadpaal gaan die gevoed wordt door 100 procent groene stroom. Je moet dus ofwel voor een groene leverancier kiezen, ofwel gebruikmaken van je eigen zonnepanelen.

In vele gevallen zal de werkgever echter zelf in een smart cable of wallbox bij de werknemer thuis voorzien. De kosten daarvan zijn volledig aftrekbaar voor het bedrijf. Vaak wordt het budget van een laadinstallatie mee verrekend in het voertuigbudget waarop de werknemer recht heeft.

Dit artikel maakt deel uit van de Autonieuws “Het is geen salon’-Gids, met onder meer informatie over de nieuwe modellen in 2022, de nieuwe fiscale regels, het ‘terugverdienmodel’ van elektrische auto’s, leasing, renting, laadpalen thuis, op kantoor en onderweg, en lage-emissiezones. Download hem nu gratis!

Deel op

Dieter Quartier

Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.