Sommige verzekeraars geven kortingen voor elektrische auto’s, andere maken geen onderscheid. Gemiddeld ligt de premie voor een EV toch ietsje hoger dan bij een auto met verbrandingsmotor, en dit is waarom.
Bij de meeste autoverzekeraars speelt het motortype geen rol bij de berekening van de verzekeringspremie. De meeste risico’s zijn immers dezelfde, of het voertuig nu elektrisch is of op fossiele brandstof rijdt. Wel is het zo dat de aankoopprijs van een EV vaak hoger ligt dan die van een auto met verbrandingsmotor, en dat verschil vertaalt zich logischerwijze in een hoger tarief.
Ook beschikken elektrische auto’s meestal over meer vermogen dan een model met verbrandingsmotor. Hoe meer pk’s, hoe hoger het statistische risico op een incident en dus hoe meer premie je betaalt.
Bovendien zijn elektrische auto’s doorgaans duurder om te repareren na een aanrijding dan niet-elektrische auto’s. Hun onderdelen kosten meer, maar ze zijn ook vaker uitgerust met geavanceerde sensoren en camera’s. Ook mag niet om het even welk carrosseriebedrijf aan de reparatie van een EV beginnen omwille van het hoogspanningsgevaar. Ook dit doet een duit in het premiezakje.
Anderzijds moeten elektrische auto’s veel minder naar de garage voor onderhoud en herstellingen. Ze hebben immers geen oliewissels en dergelijke nodig en de aandrijflijn is betrouwbaarder dan die van een auto op benzine of diesel. Bovendien genieten ze vaak van een uitgebreide waarborg op hun batterij en aandrijflijn, die tot wel 8 jaar en 200.000 kilometer gedekt zijn tegen gebreken.